لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در نشست دوبی نماینده ای نداریم


طالبان با پخش خبرنامه ای گفته اند هیچ کسی در مذاکرات صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان که در شهر دوبی برگزار شده است، از آنان نمایندگی نمی کند.

بر طبق گزارشگر رادیو آشنا در دوبی، یک هیئت شانزده عضوی از طالبان تحت ریاست آغا جان معتصم با نمایندگان حکومت افغانستان مذاکره می کند.

اما طالبان گفته اند که آغا جان معتصم از این به بعد از آنان نمایندگی نمی کند زیرا وی در این گروه وظیفه رسمی ندارد.

در خبرنامه طالبان آمده است که فعالیت های آغا جان معتصم بر ضد جهاد و به نفع امریکا است.


در این خبرنامه تاکید شده که گروه طالبان برای انجام گفت‌وگوها، اشخاص و دفتر سیاسی خاصی دارند.

در خبرنامه همچنین ادعا شده است که نامعلوم بودن نام و شهرت کامل افراد شرکت کننده در نشست دوبی، نشان دهنده آن است که کدام نشست واقعی وجود ندارد.

اما خبرنگار رادیو آشنا گفته است هیئت طالبان در نشست دوبی نام سه تن را شامل آغا جان معتصم، مولوی نور محمد اعتمادی، و عطاء الله کاکه زاده به وی فراهم کرده است.

ازسوی دیگر، شورای عالی صلح افغانستان می گوید طالبانی که علاقمند به صلح و گفتگو با حکومت افغانستان استند و احساس خطر می کنند، باید به جایی مصئون بروند.

عبدالحکیم مجاهد، معاون شورای عالی صلح افغانستان می گوید که برخی از کشور ها وعده کرده اند که برای طالبان علاقمند به انجام گفتگوهای صلح با حکومت، فضای امن را فراهم می کند.

آقای مجاهد گفت "یک تعداد از کشورها از جمله ترکیه و عربستان سعودی آمادگی نشان داده اند که همراه تحریک طالبان برای مذاکره و وساطت نمایند وهم برای مصئونیت زندگی طالبان تلاش کنند و حکومت افغانستان هم برای حفظ جان طالبانی که حاضر به مذاکره اند، تلاش کند."

نشست نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در دوبی درحالی برگزاری می شود که مولوی عبدالرقیب تخاری روز دوشنبه در شهر پشاور پاکستان هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و هیچ فرد یا گروهی تا هنوز مسئولیت کشتن او را به عهده نگرفته است.

تبادله سرباز امریکایی

در همین حال، اداره باراک اوباما، رئیس جهمور ایالات متحده امریکا تلاش هایی را آغاز کرده و امیدوار است که به از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان بیانجامد.

این مذاکرات شامل تبادله چندین زندانی طالبان در توقیفگاه خلیج گوانتانامو با بو برگدال، سرباز اسیر امریکایی در افغانستان است.

مقام های امریکایی امیدوارند که تبادله خرد ضابط بو برگدال امریکایی بتواند راهی را برای مذاکرات سازنده صلح در مورد آینده افغانستان باز کند.

طبق این طرح، تندروان مرتبط به طالبان بو برگدال را به امریکا تسلیم خواهد داد. این سرباز امریکایی به تاریخ 30 جون سال 2009 از پایگاه اش در ولایت پتکیکا ناپدید شد.

روز سه شنبه، جی کارنی سخنگوی قصر سفید گفت که ایالات متحده امریکا تلاش دارد تا بو برگدال که تنها سرباز ناپدید شده در افغانستان تصور می شود، را به طور مصئون به وطن برگرداند اما افزود امریکا با طالبان مذاکره ای مستقیم ندارد.

بر طبق گزارش خبرگزاری رویترز، مقام های امریکایی همچنین با حکومت قطر، برای تسریع این مذاکرات نشست هایی داشته است.
XS
SM
MD
LG