لینک های دسترسی

Breaking News

کلیفلند: مذاکرات زودهنگام با طالبان مقدور نیست


ملاهبت الله آخندزاده، رهبر جدید طالبان افغان
ملاهبت الله آخندزاده، رهبر جدید طالبان افغان

مذاکرات با طالبان افغان برای ختم جنگ در افغانستان، پس از انتخاب "یک عالم دینی محافظه کار" به حیث رهبر جدید آن گروه، به این زودی ها بعید به نظر می رسد.

چارلس کلفلند، یک سخنگوی اردوی امریکا در افغانستان روز چهارشنبه با ذکر این مطلب گفت "باور ندارم که در کوتاه مدت شاهد برگزاری مذاکرات صلح با ملا هبت الله باشیم."

این نخستین بار است که یک مقام نظامی امریکایی علناً در این باره ابراز شک و تردید می کند.

این درحالیست که هدف کلیدی پالیسی خارجی بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده پیش از ترک قصرسفید در ماه جنوری، آوردن طالبان افغان به میز مذاکره و ختم جنگ چند ساله در آن کشور خوانده شده است.

گروه طالبان، هفتۀ گذشته پس از آنکه ملااخترمحمد منصور در مسیر راه بلوچستان هدف طیارۀ بدون سرنشین امریکایی قرار گرفته کشته شد، ملا هبت الله آخندزاده را به حیث رهبر جدید شان انتخاب کردند.

مقامات امریکایی می گویند با حفظ دست آورد های طالبان در میدان جنگ علیه نیرو های امنیتی افغان و تصمیم ادارۀ اوباما مبنی بر خروج بیشتر نیرو های نظامی امریکایی از افغانستان، "اخندزاده انگیزۀ کمی به مذاکره دارد."

مقامات امریکایی و تحلیلگران آزاد می گویند، اردوی پاکستان که وسیعاً به عنوان حامی طالبان افغان پنداشته می شود؛ اما، علناً از روند صلح حمایت می کند، کار های اندکی برای آوردن آن گروه به میز مذاکره انجام داده اند.

ملااختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان افغان
ملااختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان افغان

وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز علناً گفته است تاهنوزهم برای ختم جنگ در افغانستان، از طریق صلح و مصالحه با طالبان، حمایت می کند.

یک روز پس از انتخاب هبت الله به حیث رهبر جدید طالبان، نوار صوتی به نشر رسید که در آن گویا هبت الله "برگشت به مذاکرات صلح را رد کرده بود." اما فردای آن روز، سخنگوی طالبان صحت آن نوار را رد کرد.

از جانب دیگر، حملات گروه طالبان در مناطق مختلف افغانستان به ویژه هلمند، حملۀ انتحاری هفتۀ گذشته در کابل، اختطاف و کشتن مسافرین در مسیر شاهراه کندز-کابل و حمله بر ریاست محکمۀ ایستیناف غزنی، نشاندهندۀ ارادۀ گروه طالبان به ادامۀ جنگ و درگیری در افغانستان است.

جنرال کلفلند در یک کنفرانس خبری گفت "باوجودیکه آخندزاده یک مرد نظامی و مرد پول نیست؛ اما نباید دست کم گرفته شود."

این جنرال امریکایی از شامل شدن رهبران ارشد طالبان به روند صلح خوشبین نیست اما ابراز امیدواری می کند که اعضای سطح پایین طالبان به مذاکرات رو آورند.

گروه همآهنگی چهارجانبۀ صلح که شامل افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین می باشد، تلاش ورزیده طی چندین نشست، زمینه ساز مذاکرات مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و طالبان گردد.

ماه گذشته آن گروه برای پنجمین بار نشستی را برگزار کردند اما حکومت افغانستان اعزام نماینده در آن نشست را رد کرد و طالبان نیز تاکنون در هیچ یک از نشست ها حضور نداشته اند.

XS
SM
MD
LG