لینک های دسترسی

Breaking News

برادر ملاعمر گزینش ملامنصور را رد کرد


رهبریت جدید طالبان سبب ایجاد دودستگی در درون آن گروه شده است
رهبریت جدید طالبان سبب ایجاد دودستگی در درون آن گروه شده است

برادر ملا محمد عمر رهبر فقید طالبان افغانستان نیز روز یکشنبه وارد چالشهایی شد که رهبر جدید منتخب آن گروه با آن روبرو است.

ملا عبدالمنان، برادر ملا عمر، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که ملا اختر محمد منصور از سوی حلقۀ کوچکی از طرفدارانش به صفت رهبر طالبان انتخاب شده است.

پیشتر از این ملا یعقوب پسر ملا عمر نیز هشدار داده بود که ملا منصور از حمایت گستردۀ طالبان برخوردار نیست.

در حالیکه یعقوب و منان، هر دو، خواستار رایگیری جدی اند، این امر می تواند رهبری طالبان را دچار بی سروسامانی بیشتر کند و سردرگمی جدیدی را در زمینۀ آغاز دوبارۀ گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان ایجاد کند.

ملا منان به اسوشیتدپرس گفته است که از برادر زاده اش، ملا یعقوب، حمایت می کند. او گفت "باید شورای بزرگی دایر شود تا هرکسی چانس انتخاب رهبر شان را داشته باشند. من اینگونه انتخاب ملا اختر منصور را نمی پذیرم زیرا تنها شمار اندکی او را برگزیده اند."

به دنبال نشر خبر مرگ ملا عمر، طالبان روز پنج شنبه ملا منصور را به صفت رهبر جدید آن گروه اعلام کردند و روز شنبه پیام صوتی او را نشر کردند که در آن وی خواستار همبستگی طالبان شده بود.

طالبان روز یک شنبه بیانیۀ تحریری را نشر کرده و در آن از جلال الدین حقانی رهبر شبکۀ حقانی نقل قول کردند تا باشد که از آن طریق خبر مرگ حقانی را تکذیب و حمایت گسترده تری برای ملا منصور جذب کنند.

در بیانیه که در وبسایت طالبان نشر شد آمده است که جلال الدین حقانی به خاطر مرگ ملا عمر سوگوار است. بیانیه همچنان حاکی است که حقانی از ملا منصور به صفت رهبر جدید طالبان حمایت می کند.

از قول حقانی نگاشته شده است "سفارش خاص من به همه اعضای امارت اسلامی این است تا وحدت و نظم درونی خود را حفظ کنند." بیانیه همچنان از قول جلال الدین حقانی تاکید کرده است که طالبان نباید "فریب شایعه پراگنی دشمن" را بخورند.

گروه طالبان پیشتر از این با نشر خبرنامه یی اعلام کردند که سراج الدین حقانی، پسر جلال الدین حقانی، به صفت معاون ملا منصور تعیین شده است.

خبر مرگ جلال الدین حقانی نیز بار بار نشر شده و شبکۀ حقانی هر بار آن را تکذیب کرده است.

تحلیلگران می گویند که اگر ملا منصور نتواند فرماندهان طالب را زیر یک چتر نگهدارد، در نهایت چند دستگی طالبان به سود گروه دولت اسلامی یا داعش خواهد بود.

داعش که یک سوم قلمرو سوریه و عراق را در تصرف دارد، جای پای کوچکی در افغانستان نیز باز کرده و فعالانه برخی عناصر طالبان را به خود جلب می کند.

XS
SM
MD
LG