لینک های دسترسی

Breaking News

رهایی معتصم آغاجان و تاثیر آن بر روند صلح


چرا معتصم آغاجان، در امارات تحت نظارت قرار گرفت
چرا معتصم آغاجان، در امارات تحت نظارت قرار گرفت
معتصم آغاجان، میانجی مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان از نظارت رها شد.
یک منبع حکومت افغانستان که نخواست نامش افشا شود به صدای امریکا گفت که آغاجان، حوالی ساعت ۱۰ شب گذشته به وقت افغانستان از تحت نظارت در منزل آزاد شد.

مقامات امارات متحدۀ عرب، پس از یک خاموشی دراز مدت، تایید کردند که آغاجان تحت نظارت مقامات آن حکومت قرار داشت.

ممنوعیت وضع شده بر فعالیت های معتصم آغاجان پس از آن رفع شد که شورای عالی صلح افغانستان، تحت نظارت قرار گرفتن وی را اقدامی در راستای تخریب تلاش های صلح افغانستان عنوان کرد و از حکومت امارات متحدۀ عرب خواست تا او را رها کند.

پس از تحت نظارت قرار گرفتن معتصم آغاجان، سوالاتی ایجاد شد که نبود وی چه تاثیری می تواند در راستای مذاکرات صلح افغانستان داشته باشد.

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان که با رژیم طالبان نیز سابقه کاری داشت، می گوید که دستگیری و یا توقیف معتصم آغا جان، هیچ تاثیری بر مذاکرات صلح نخواهد داشت، زیرا به گفته او، "مذاکره میان حکومت افغانستان و گروه طالبان اصلاً وجود نداشته است."

آقای مژده به این باوراست که آغا جان در حدی نبود که بتواند بالای رهبری طالبان تاثیر گذار باشد و به خاطر او رهبری طالبان، یک تغییر عمدۀ را در سیاست های خود ایجاد کنند.

این تحلیلگر سیاسی استدلال می کند که "اصلا پروسۀ به نام صلح در افغانستان شروع نشده و آنچه که بوده، فقط بازی با نام صلح بوده است."

اما محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان می گوید که معتصم آغا جان، نقش عمدۀ را در متقاعد کردن افراد کلیدی طالبان برای مذاکرات صلح، بازی می کرد.

آقای قاسمیار می گوید که یکعده شخصیت های را که "اعضای کابینه پیشین رژیم طالبان بودند، دیپلومات های ورزیده و شخصیت که حتا سمت های فرماندهی را بر عهده داشتند، به دور خود جمع کرده بود و آنان حاضر بودند که مذاکرات مستقیم را پیش ببرند و از طریق مذاکره و مفاهمه، به مصالحه برسند."

آقای قاسمیار این را هم گفت که هر وقتی پیشرفت در روند گفتگو های صلح صورت می گیرد، دست های درمنطقه فعال می شوند و روند مذاکرات را مختل می کنند.

آی ایس آی و مذاکرات صلح

در گذشته، مقامات افغانستان، آی اس آی یا سازمان استخبارات نظامی پاکستان را متهم به اخلال کردن روند مذاکرات می کردند، اتهامی که اسلام آباد همواره آن را رد کرده است.

ولی پیتر برگین، رئیس برنامه های امنیت بین المللی بنیاد امریکای جدید در واشگتن دی سی گفت که آی اس آی خواهان مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان است اما تا اندازۀ می خواهد در مذاکرات نفوذ داشته باشد.

آقای برگین، به این باور است که پاکستان "شماری از طالبان زندانی را که برای مذاکرات مهم بودند، از زندان های پاکستان، آزاد کرد که نشان می دهد پاکستان و آی اس آی مبه نحوی خواهان پیشرفت مذاکرات اند."

اما وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی افغان به رادیوآشنا گفت که "آی اس آی، معتصم آغا جان را پس از آنکه توسط طالبان تندرو در کراچی زخمی شد و تداوی گردید، به حکومت افغانستان تسلیم کرد."

حکومت افغانستان نیز معتصم آغا جان را با فامیل اش به ترکیه منتقل کرد. از آن به بعد، به گفتۀ مقامات حکومت افغانستان، او سهم فعالی را در راستای مذاکرات حکومت افغانستان با طالبان، ایفا می کرد.

حکومت آیندۀ افغانستان و طالبان

معتصم آغا جان که به حیث وزیر مالیه حکومت طالبان کار می کرد؛ پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی، عضو رهبری طالبان در شورای موسوم به "شورای کویته" شد.

اما در نهایت، طالبان با حکومت آینده افغانستان که جاگزین رئیس جمهور کرزی می شود، وارد مذاکره خواهد شد یا خیر؟

آقای برگین به این باور است که طالبان با حکومت جدید افغانستان، صرف نظر از اینکه چه کسی به قدرت می رسد، مذاکراه نخواهد کرد، زیرا، به نظر وی، طالبان انتخابات در افغانستان را مشروع نمی دانند.

از سوی دیگر، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در جریان مبارزات انتخاباتی و مناظره های تلویزیونی، راهکار مشخصی را برای ایجاد صلح در افغانستان ارایه نکرده اند.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG