لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مسوول جدید جنگی برگزیدند


طالبان با بی میلی به مذاکرات صلح، حملات شان را تشدید بخشیده اند
طالبان با بی میلی به مذاکرات صلح، حملات شان را تشدید بخشیده اند

طالبان با گسترش شورشگری در اکثر بخش‌های افغانستان و نادیده گرفتن فراخوان صلح حکومت، ملا ابراهیم صدر را به صفت مسوول جدید نظامی شان معرفی کردند.

شماری از مقام‌های طالبان در مصاحبۀ تلیفونی با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند که گزینش ملا صدر، که زمانی از نزدیکان ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان بود، پیام مقابله و جنگ طلبی طالبان را به گوش کسانی می‌رساند که در صدد کشاندن این گروه به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان اند.

مقام‌های طالبان که نخواسته اند نام شان گرفته شود به خبرگزاری اسوشتیدپرس گفته اند که صدر یک فرمانده میدان دیدۀ طالب است که پس از فروپاشی رژیم طالبان در صفوف آن گروه شهرت کسب کرده است.

گزینش صدر با تشدید حملات طالبان بر ضد نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به ویژه در جنوب افغانستان مقارن است. تا جاییکه ایالات متحده نیروهای اضافی خود را به ولایت آشوبزدۀ هلمند اعزام کرده است.

پیشتر از این کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند گفته بود که ۸۰ درصد آن ولایت زیر ادارۀ طالبان است.

چندین ولسوالی افغانستان در ماه روان میان طالبان و نیروهای افغان دست به دست شده است و به گفتۀ مقام‌های وزارت دفاع افغانستان، سربازان افغان هم اکنون در ۱۵ ولایت درگیر جنگ با طالبان اند.

در همین حال محمد اکبری یک عضو شورای عالی صلح افغانستان به اسوشیتدپرس گفته است که هیچ پیشرفتی در مذاکرات صلح با طالبان رونما نشده بلکه به گفتۀ وی حملات طالبان شدیدتر شده است.

مقام‌های طالبان همچنان گفته اند که در موج تازۀ سختگیری پاکستان بر مهاجران افغان، شماری از جنگجویان طالب که سند اقامت در آن کشور را نداشته اند، نیز بازداشت و با خانواده‌های شان به افغانستان رد مرز شده اند. این مقام‌ها گفته اند که برای تامین معیشت این جنگجویان رد مرز شده، طالبان می خواهند که ساحات زیر تصرف شان را در افغانستان گسترش ببخشند.

حکومت افغانستان از دیرزمان مقام‌های پاکستانی را به خاطر نبرداشتن گام‌های عملی بر ضد طالبان و شبکۀ حقانی در قلمرو پاکستان به باد انتقاد گرفته اند، دو گروه تندروی که مسوول بیشترین حملات در افغانستان اند.

پس از حملۀ مرگبار هفتۀ گذشته بر پوهنتون امریکایی در کابل، مقام‌های افغان سه شمارۀ تلیفون شبکه‌های مخابراتی پاکستان را در اختیار مقام‌های پاکستانی قرار داده و گفته اند که حمله کننده‌گان بر پوهنتون یاد شده از طریق همین شماره‌ها از پاکستان رهنمایی و سوق و اداره می‌شدند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG