لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات: تلاش طالبان برای سقوط لغمان ناکام شد


درگیرهای شدید که صبح روز چهارشنبه در حومۀ شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان آغاز شد، اکنون در چندین جبهه در این شهر جریان دارد.

نیروهای هوایی افغان در این دو روز، به سرکوبی طالبان مسلح پرداختند و مناطق ‌آسیب پذیر در شهر مهترلام را آماج قرار دادند.

مقامات در ولایت لغمان میگویند که پوستههای مستقر در مناطق بیبی هاجره، هرمل، میدانی و قلعه صافی را دوباره تصرف کرده اند.

مقامات قول اردوی ۲۰۱ سیلاب به صدای امریکا گفتند که در جریان درگیری‌های اخیر در ولایت لغمان، بیش از ۲۰ طالب مسلح کشته و دستِ‌کم پانزده طالب مسلح زخمی شده است.
مقامات لغمان گفته اند که برای مدتی از پوستههای مستقر در مناطق بیبی هاجره، هرمل، میدانی و قلعه صافی عقب نشینی تکتیکی کرده بودند؛ اما دوباره آن پوسته‌ها تحت کنترول در آورده اند.

دگرجنرال محمد زمان وزیری قوماندان قول اردوی ۲۰۱ سیلاب که رهبری جنگ در لغمان را بدوش داشته است، چاشت روز پنجشنبه گفت که طالبان از افراد ملکی منحیث سپر انسانی استفاده میکنند.

او افزود:" یک مشکل بزرگ همین بوده که این ها [طالبان] در مسیری که با ما جنگ میکردند، متأسفانه در خانههای مردم ملکی جا گرفته بودند، دیوارها را سوراخ نموده بودند و فیر می‌کردندو اما در همین جنگ نیز شما پرسان کنید، هیچ تلفات ملکی ما نداریم."

جنرال وزیری افزود که در نبرد اخیر شهر مهترلام، تا کنون ۲۱ طالب و دو سرباز افغان کشته شده و ۱۵ طالب و چند سرباز افغان زخمی اند.

عبدالجبار نعیمی والی لغمان نیز گفته است که طالبان مسلح با تمام نیروی خود به روز چهارشنبه بالای نقاط مختلف شهر مهترلام هجوم آوردند اما به تصرف آن مؤفق نشدند.

او اضافه کرد:"شمار آنها معلوم نمیشد که چند نفر بودند ولی با تمام قوت بالای نقاط مختلف شهر حمله کردند و قصد داشتند تا بعضی مناطق را تصرف و لغمان را سقوط دهند اما به این آرمان خود نرسیدند."

وضعیت امنیتی ولایت لغمان به روز چهارشنبه وخیم بود به اندازه‌ای که نیروهای هوایی افغان تا ناوقت روز بالای شهر و ساحات نبرد پرواز می‌کردند.

باوجودی که باشندگان محل در لغمان از سقوط دو پوسته و گروگانگیری شش سرباز افغان توسط طالبان مسلح حرف میزنند ولی مقامات در این مورد چیزی نمیگویند.

این یکتن از باشنده گان ساحه هرمل شهر مهترلام به صدای امریکا معلومات داد.

او گفت:"دو پوسته سقوط کرده، سه پولیس کشته شده و شش تن را طالبان با خود برده اند... مدت دو ماه شد که در این منطقه جنگ جریان داشت و بسیار مردم ملکی در آن تلف شدند اکنون طالبان در بسیار ساحات نزدیک به شهر مردم را تلاشی میکنند."

مدت یکسال قبل نیز طالبان مسلح پلان سقوط دادن ولایت لغمان را طرح کرده بودند و قبل از آن که از ولسوالیهای علیشنگ و الینگار به سوی مناطق شهری بسیج شوند، با مقاومت شدید نیروهای امنیتی افغان روبه‌رو شدند.

XS
SM
MD
LG