لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: طالبان در دو ماه گذشته بیش از دو ملیارد افغانی خساره وارد کرده اند


شاه حسین مرتضوی گفت که طالبان همزمان با کنفرانس بروکسل، گروه طالبان حملات‌شان را به یازده ولایت افغانستان شدت بخشیدند.
شاه حسین مرتضوی گفت که طالبان همزمان با کنفرانس بروکسل، گروه طالبان حملات‌شان را به یازده ولایت افغانستان شدت بخشیدند.

حکومت افغانستان می‌گوید در دوماه اخیر و همزمان با کنفرانس بروکسل، گروه طالبان حملات‌شان را به یازده ولایت افغانستان شدت بخشیدند.

کندز، فراه، هلمند، ارزگان، ننگرهار، فاریاب، غزنی، سرپل، پکتیا، بادغیس و بغلان از ولایت‌های است که در دوماه اخیر هدف حملات طالبان بوده است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، بعد از چاشت امروز به خبرنگاران گفت که در دو ماه طالبان دو ملیارد ۱۴۹ میلیون افغانی، به دارای‌ها و تأسیسات عامه و ملکی آسیب رسانده است.

آقای مرتضوی گفت در دوماه اخیر در نتیجۀ حملات طالبان به ۱۱ ولایت کشور، ۳۰۲مکتب، ۴۱ مرکز صحی تخریب و بسته شده است.

بر بنیاد اظهارات معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این مدت ۵۳۰۵ منزل مسکونی، ۱۸۱۸ دکان تجارتی و چهارتعمیر دولتی نیز تخریب شده است.

هم‌چنان به شش پل، ۲۹۳ معبر، ۱۷۰ پلچک، ۱۲۳ کیلومتر سرک و ۲۰۳ دیوار استنادی نیز صدمه وارد شده است.

آقای مرتضوی تأکید کرد که جبران این خسارات و برگشتاندن بیجا شده گان جنگ های اخیر هزینۀ سنگینی را روی دوش دولت می‌گذارد.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افزود"حکومت افغانستان با تمام تلاش‌ها از یک طرف با بودجۀ که دارد باید این زیرساخت‌ها را دوباره بازسازی و نوسازی کند و از طرف دیگر هزاران شهروندی که بر اثر جنگ‌ها بی‌جا شده برای جابجایی و انتقال دوباره‌شان به شهرها و ولایات باید کمک‌های نقدی انجام بدهد که هزینۀ سنگین مالی را روی دوش دولت و مردم افغانستان می‌گذارد."

این در حالیست که پیش از این، رهبری گروه‌ طالبان در پیام عیدی، از جنگجویان این گروه خواسته بود، که به تأسیسات عامه و افراد ملکی ضرر نرسانند.

از سوی دیگر به گفتۀ آقای مرتضوی همکاری بین نیروهای افغان و امریکایی در هماهنگی حملات هوایی نیروهای بین‌المللی در این اواخر سبب کاهش تلفات ملکی شده است.

معاون سخنگوی رئیس جمهور در نشست بعد از چاشت شنبه به خبرنگاران گفت"حملات هوایی که فعلأ از سوی همکاران بین‌المللی صورت می‌گیرد در هماهنگی با نیروهای امنیتی افغانستان است و این سبب شده تا ما شاهد کاهش خوب در تلفات افراد ملکی باشیم."

در تازه‌ترین مورد، ۲۶ غیر نظامی در ولایت غور مورد حملۀ افراد مخالف مسلح قرار گرفت و پس از ربوده شدن در حومۀ شهرفیروزکوه ولایت غور، تیرباران شدند.

در همین حال حکومت افغانستان برای رسیده‌گی به این رویداد، هیأتی را به ولایت غور فرستاده است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت حکومت وحدت ملی این هیأت را با ریاست محمد یعقوب شمس مشاور رئیس جمهور در امور اقوام، به ولایت غور فرستاده است.

مقام‌های محلی غور، گروه داعش را مسؤول این رویداد می‌دانند؛ اما فعالان مدنی غور وجود داعش را در این ولایت رد می‌کنند و از ملاهای که مربوط طالبان اند نام می‌برند.

XS
SM
MD
LG