لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان آزادی یک تبعۀ کانادایی را تأیید کردند


کولن ریترفورت پنج سال پیش در ولایت غزنی از سوی طالبان گرفتار شده بود.
کولن ریترفورت پنج سال پیش در ولایت غزنی از سوی طالبان گرفتار شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان در بیانیه‌ای، آزادی کولن ریترفورت یک تبعۀ کانادایی را با میانجیگری حکومت قطر تأیید کرده و گفته است که این فرد کانادایی به دلیل توجه به بشردوستی و اخلاق اسلامی روز دوشنبه از قید رها شده است.

کولن ریترفورت پنج سال پیش در ولایت غزنی از سوی طالبان گرفتار شده بود.

طالبان گفته که این کانادایی را به حکم رهبری شان آزاد کرده اند.

وزارت خارجۀ کانادا هم آزادی ریترفورت را تأیید کرده و از وساطت کشور قطر در این راستا قدردانی نموده است.

طالبان در سال ۲۰۱۱ میلادی با پخش ویدیویی از کولن ریترفورت، وی را به جاسوسی در افغانستان متهم کرده بودند، اما کولن ریترفورت گفته است که برای مطالعه روی آثار باستانی و جاهای تاریخی افغانستان به این کشور سفر کرده بود.

فهد محمد کافود سفیر قطر در کانادا به روزنامۀ نشنل‌پُست کانادایی گفته است که در رهایی کولن ریترفورت تلاش افراد زیادی شامل بود.

ولی وی افزوده که در رهایی ریترفورت به کسی پول پرداخت نشده است.

هنوز روشن نیست که طالبان این تبعۀ کانادیی را در کجا نگهداری می‌کردند و وزارت خارجۀ کانادا هم در مورد مکان رهایی ریترفورت از سوی طالبان چیزی نگفته است.

مقامات محلی غزنی نیز از محل نگهداری ریترفورت در این ولایت اظهار بی‌خبری کرده اند.

از سویی هم مقامات شورای ولایتی و نمایندگان مردم غزنی در ولسی جرگه به صدای امریکا گفته اند، نمی‌دانند که طالبان ریترفورت را در پاکستان نگهداری می‌کردند و یا در جای دیگری در بند بوده است.

اما مقامات پیشین ولایت غزنی که نمی‌خواهند نام شان گرفته شود، به صدای امریکا گفتند که ریترفورت در زمان گرفتاری از وضعیت روانی خوبی برخوردار نبوده است.

به گفتۀ این مقامات، آقای فورت بدون آگاهی مسئولان خود از کمپ پی‌آر‌تی که از سوی سربازان پولندی اداره می‌شد، خارج شده بود که به چنگ طالبان افتاد.

این منابع افزودند که طالبان پس از دستگیری وی به مقامات محلی با فرستادن پیامی گفته بودند که حاضر اند ریترفورت را در برابر پول آزاد کنند؛اما این تبادله به دلایلی صورت نگرفت.

این مقامات می‌گویند که طالبان برای این که عملیات برای نجات این تبعۀ کانادایی از سوی سربازان خارجی صورت نگیرد، وی را به بیرون از افغانستان انتقال داده بودند.

در همین حال این مقامات پیشین غزنی می‌گویند که براساس اطلاعاتی که برای آنان رسیده است، در جریان همین هفته هلیکوپتر ناشناسی در ساحۀ تحت کنترول طالبان در ولسوالی گیرو نشست کرده است؛ اما جزییات بیشتر در مورد نشست این هلیکوپتر در دست نیست.

XS
SM
MD
LG