لینک های دسترسی

Breaking News

کابل: چین به طالبان "پلاتفورم" نمی‌سازد


چین با توجه به نفوذش بر پاکستان می تواند آن کشور را به کشاندن طالبان به میز مذاکرات صلح وادارد
چین با توجه به نفوذش بر پاکستان می تواند آن کشور را به کشاندن طالبان به میز مذاکرات صلح وادارد

حکومت افغانستان در پیوند با گزارش‌های مبنی بر سفر نمایند‌ه‌گان طالب به چین ناخوشنودی نشان داده و گفته است که بیجینگ برای گروه‌هایی که مسوول کشتار مردم افغانستان استند "پلاتفورم" فراهم نخواهد کرد.

مذاکره کننده‌گان طالب، بر اساس گزارش‌ها، از تاریخ ۱۸ تا ۲۲ جولای بنا به دعوت حکومت چین برای بحث در مورد وضعیت جاری افغانستان به بیجینگ سفر کرده بودند.

احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که کابل و بیجینگ با هم روابط مستحکم دوستانه داشته و به گفتۀ وی مقام‌های چینی خواستار برقراری روابط دولت با دولت استند.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00

فیض محمد زلاند، استاد پوهنتون کابل یکی از شرکت کننده‌گان این نشست گفت که عباس ستانکزی مسوول دفتر سیاسی طالبان در قطر ریاست این هیئت را به دوش داشت.

آقای زلاند گفت چین در تلاش است تا از طریق گروه هماهنگی چهار جانبه و نیز ادامۀ سلسلۀ نشست‌های پگواش، پاکستان را به همکاری در زمینۀ کشاندن طالبان به پای مذاکره با حکومت افغانستان وادارد.

چین مانند افغانستان، پاکستان و ایالات متحدۀ امریکا، عضو گروه هماهنگی چهار جانبه برای فراهم سازی زمینۀ مذاکرات صلح با طالبان است. قرار است نشست بعدی این گروه در آیندۀ نزدیک در اسلام آباد برگزار شود.

تا کنون تلاش‌ها برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان بی نتیجه بوده است
تا کنون تلاش‌ها برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان بی نتیجه بوده است

شورای عالی صلح افغانستان در مورد سفر نماینده‌گان طالب به چین ابراز بی خبری کرده و حکومت چین نیز در این مورد تا کنون ابراز نظر رسمی نکرده است.

چند عضو ارشد گروه طالبان به شرط افشا نشدن نام شان، ضمن تایید این سفر گفته اند که طالبان به گونۀ منظم چنین سفرهایی به کشورهای خارجی دارند. اما ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان می‌خواند، در تماس با صدای امریکا این سفر را "نه تایید و نه هم رد" کرد.

در همین حال سفیر چین در کابل امروز با محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کرد. دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان "روابط دوجانبه، توسعه همکاری های امنیتی و اقتصادی و پیکار مشترک با هراس افگنی" را نکات عمدۀ مورد بحث در این دیدار خوانده است.

همکاری چین برای تسهیل روند صلح افغانستان از نگرانی آن کشور ناشی می‌شود که مبادا ادامۀ بی ثباتی در افغانستان، شورشگری را در میان جدایی طلبان مسلمان اویغور در ایالت شین ژیانگ مشتعلتر سازد.

XS
SM
MD
LG