لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش طالبان برای اخلال لویه جرگه ناکام است، محمدی


با وجود مخالفت ها، رهبری حکومت افغانستان لویه جرگه مشورتی برگزار می کند
با وجود مخالفت ها، رهبری حکومت افغانستان لویه جرگه مشورتی برگزار می کند
بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان گفته است که تلاش های طالبان مسلح برای اخلال امنیت برگزاری لویه جرگه مشورتی ناکام گردیده است.

آقای محمدی که به روز سه شنبه برای ارائه توضیحات در باره برنامه امنیتی لویه جرگه مشورتی و انتخابات سال آینده به کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه فراخوانده شده بود گفت "دشمن در تلاش است تا برنامه های بزرگ چون لویه جرگه مشورتی وانتخابات را با چالش روبرو سازند واین برنامه ها عملی نشود اما پلانهای مخالفین ناکام گردیده است."

وزیر دفاع افغانستان در حالی این اظهارات را بیان داشته است که طالبان اشتراک کنندگان لویه جرگه مشورتی را به مرگ تهدید کرده اند.

در یک تهدیدنامه طالبان آمده است "اگر جرگه توافقنامه با امریکا را تائید کند، امارت اسلامی نام تمام اشتراک کنندگان این جرگه را در فهرست خائنین ملی درج خواهد کرد و هرکدام را بطور جداگانه هدف حمله قرار خواهد داد." طالبان مسلح هنوز هم گروه خود را، امارت اسلامی افغانستان می نامند.

قرار است پنجشنبه آینده، ۲۱ ماه نوامبر، لویه جرگه مشورتی با اشتراک بیشتر از ۲۵۰۰ تن آغاز گردد. اشتراک کنندگان این جرگه پس از بررسی مسوده توافقنامه امنیتی دوجانبه افغانستان-امریکا برای تصویب، اصلاح یا رد آن به دولت افغانستان مشورت خواهند داد.

رد اشتراک در جرگه

صادق مدبر، رئیس دارلانشای برگزاری لویه جرگه مشورتی گفته است که از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار دعوت شده است که در این جرگه اشتراک ورزد.

حزب اسلامی به روز سه شنبه در یک خبرنامه این دعوت را رد کرد.

پیش از این یک گروه دیگر سیاسی در کابل با برگزاری "جرگه علما" اشتراک در لویه جرگه مشورتی و امضاء توافقنامه امنیتی دوجانبه با امریکا را رد کرد.

حزب سیاسی به رهبری داکتر عبدالله، یکی از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان هم گفته است که در این لویه جرگه اشتراک نخواهد کرد. داکتر عبدالله اما گفته است که از توافقنامه امنیتی دوجانبه با امریکا، حمایت می کند.

در واکنش به عدم اشتراک شماری از احزاب و شخصیت های سیاسی افغان در لویه جرگه مشورتی، صادق مدبر گفته است "ما آنها را دعوت کرده ایم و امیدواریم که بیآیند."
XS
SM
MD
LG