لینک های دسترسی

Breaking News

دفتر طالبان در قطر به معنی صلح آنی نیست، آگاهان


کنفرانس خبری طالبان در قطر
کنفرانس خبری طالبان در قطر

طالبان طی اعلامیه یی گفته اند که با استفاده از دفتر قطر روابط با ملل متحد و جامعۀ جهانی را بهبود می بخشند، اما از مذاکره با حکومت افغانستان چیزی نگفته اند.

مقام های امریکایی گشایش دفتر طالبان را در قطر یک پیشرفت بسیار مهم در راستای ختم جنگ در افغانستان می پندارند. از سوی هم روسای جمهور ایالات متحده و افغانستان در چند ماه گذشته روی جزئیات گفتگوهای صلح با طالبان، همواره در تماس بوده اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از گشایش دفتر طالبان در قطر استقبال کرده است. رئیس جمهور افغانستان گفت که قرار است اعضای شورای صلح به قطر رفته و با طالبان صحبت کنند. او ابراز امیدواری کرد که پروسۀ مذاکره با طالبان به زودی به افغانستان انتقال یابد.

طالبان در اعلامیه خویش – که هنگام گشایش دفتر آنان در قطر نیز به خوانش گرفته شد -گفته اند که از دفتر قطر برای بهبود روابط آنها با سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی، مذاکراه با افغان ها و بیانیه های سیاسی و مطبوعاتی نیز استفاده خواهد شد. اما از مذاکره با حکومت افغانستان یا آور نشده اند.

طالبان گفته اند که اجازه نخواهند داد از قلمرو افغانستان به سایر کشور ها صدمه وارد شده و با در نظر داشت احترام متقابل، خواهان روابط نیک با تمام کشور ها می باشند.

پیامد ها و امیدواری ها

گشایش دفتر طالبان، مذاکرات طالبان با ایالات متحده و افغانها چه پیامد های را در قبال خواهد داشت و چه امیدواری های را میتوان از آن انتظار برد؟

جاوید احمد کارشناس مسایل دفاعی و امنیتی در " جرمن مارشال فندز" ایالات متحده می گوید که گشایش دفتر طالبان یک آغاز است. مذاکرات با طالبان و رسیدن توافق با آنها زمانگیر خواهد بود.

او می گوید که در حال حاضر یک انگیزۀ ذهنی در کارا بودن این روند در واشنگتن وجود دارد. این کارشناس مسایل دفاعی و امنیتی معتقد است که مقامات واشنگتن امتیازات را در نظر خواهد گرفت اما نه به اندازۀ که حیات نیرو های امریکایی و بین المللی را در افغانستان به مخاطره اندازد.

به باور جاوید احمد، این روند زمانگیر بوده و گفت و شنود های زیادی صورت خواهد گرفت.

از جانب دیگر مولوی وکیل احمد متوکل وزیر خارجۀ رژیم طالبان به صدای امریکا گفت که با وجود که نیاز مبرمی به همچو یک دفتر وجود داشت اما نباید به آن بیش از حد خوشبین بود.

وزیر خارجۀ سابق رژیم طالبان افزود:"در مورد مسایل خارجی با خارجی ها و پیرامون مسایل داخلی با افغانها، به چنین یک چیز (مذاکره( نیاز است و تا حال تمام جوانب نیازمندی به صلح را پذیرفته اند. در این رابطه نباید بد بین بود اما نباید بسیار خوشبین نیز بود. دعا میکنیم که این روند یک بار دیگر با مشکلات مواجه نشده و به خوبی به پیش برود."

مقامات امریکایی به این باور اند که اگر طالبان از خشونت دست برداشته و با قطع روابط با القاعده دامنه فعالیت های این شبکه را از منطقه برچینند، اینکار بر چگونگی حضور نظامی درازمدت امریکا در افغانستان تاثیر گذار خواهد بود.
صحبت با قاسمیار درمورد مذاکرات با طالبان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:41 0:00
XS
SM
MD
LG