لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ طالبان بر شهر کندز عقب زده شده است


چوک شهر کندز
چوک شهر کندز

مقامات امنیتی در زون شمالشرق افغانستان می گویند که حملات گستردۀ طالبان را که حوالی چهار صبح روز جمعه بر شهر کندز آغاز شده است، عقب زده اند.

شیرعزیز کاموال، قوماندان زون سپین زر در شمالشرق افغانستان می گوید که در درگیری میان نیرو های امنیتی و طالبان، تلفات سنگینی به مخالفین مسلح وارد آمده است.

نیرو های امنیتی افغان از پنجم ماه حمل به اینسو، عملیات نظامی را در شمالشرق افغانستان تحت نام تندر آغاز کرده اند که در آن به گفتۀ مقامات وزارت داخلۀ آن کشور، مواضع طالبان در بسیاری ولسوالی های کندز به ویژه دشت ارچی، به دست نیرو های حکومت افغانستان افتاده است.

قوماندان زون سپین زر می گوید"طالبان امروز صبح وقت از چهار طرف شهر کندز را تحت حملات شدید قرار دادند اما نیرو های امنیتی افغان حملات آنان را عقب زدند. در این درگیری بیش از ۳۷ مخالف مسلح کشته و ۵۰ تن آنان زخمی شده است."

آقای کاموال به رادیوآشنا گفت که جنگ تا هنوز هم ادامه دارد و به افراد ملکی و نظامی نیز تلفات وارد آمده است.

از شام امروز به اینطرف در مناطق حضرت سلطان، کَنم، تلوکه، بوز و لودین حومۀ شهر کندز، درگیری شدیدی جریان دارد.

گل رحیم نیازمن، خبرنگار صدای امریکا می گوید "علاوه بر اینکه آواز سلاح خفیفه و ثقیله به گوش می رسد، هلیکوپتر ها و جت های جنگی نیز بر فضای قندز به پرواز درآمده و گاهگاهی راکت شلیک می کنند."

پس از آغاز درگیری صبح روز جمعه، با توجه به خاطرۀ تلخ چند ماه قبل سقوط شهر به دست طالبان، گشت و گذار مردم در جاده های شهر کندز کاهش یافته و نیرو های امنیتی در چوک آن شهر جا به جا شده اند.

از سوی دیگر، گزارش ها از سقوط برخی از پوسته های پولیس محلی در منطقۀ لودین حومۀ شهر قندز وجود دارد.

یک قوماندان پولیس محلی که نخواست نامش افشا شود، به رادیوآشنا گفت که آنان درخواست کمک کرده اند اما مقامات محلی تاهنوز اقدامی نکرده اند.

این قوماندان پولیس محلی می گوید که پوسته های "ملالزی و یکچو را طالبان گرفتند. از تلفات غیرنظامیان آگاهی ندارم اما روحیۀ نیرو های حکومتی ضعیف است و پوسته ها را رها کرده اند. تلفاتی به پولیس محلی وارد نیامده است."

او تاکید کرد که باوجود تماس های مکرر با قوماندان امنیه، آمر امنیت و مسوولین محلی، هیچ واکنشی از آنان به چشم نخورد.

از جانب دیگر، طالبان بر مراکز ولسوالی های خان آباد، علی آباد و چهاردره حملاتی را انجام داده اند که در برخی نقاط به ویژه منطقۀ خان آباد و علی آباد، به مسدود شدن شاهراه کندز بغلان و کندز تخار نیز انجامیده است.

مردم شهر قندز نیز نگران اند که مبادا یکبار دیگر رویداد ماه میزان سال گذشته تکرار شود و شهر به دست طالبان سقوط کند.

اما نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان با تایید حملات طالبان بر شهر کندز تصریح کرد که نیرو های امنیتی افغان "هرگز اجازه نخواهند داد تا طالبان شهر را تصرف کنند."

آقای دانش گفت که تمامی آمادگی ها برای دفاع از شهر و ولسوالی های کندز روی دست گرفته شده و نیرو های امنیتی افغان در بسیاری مناطق عملیات تهاجمی را علیه طالبان انجام داده اند.

معاون سخنگوی وزارت داخله هرگونه نگرانی از بابت سقوط دوبارۀ کندز را رد کرده گفت "در عملیات نظامی از طیاره های نظامی افغان و در صورت نیاز از نیروی هوایی ائتلاف نیز استفاده خواهد شد."

طالبان تاکنون در رابطه به حملات صبح جمعه در کندز به رسانه های محلی چیزی نگفته اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:16 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG