لینک های دسترسی

Breaking News

تعین فرماندۀ جدید نظامی طالبان


با تغیر فرماندهی نظامی، فرماندهان محلی طالبان شاهد تغیر در عملیات نظامی بوده اند
با تغیر فرماندهی نظامی، فرماندهان محلی طالبان شاهد تغیر در عملیات نظامی بوده اند
روزنامۀ وال ستریت ژورنال از قول مقامات افغان می نویسد که طالبان افغان شخصی را به نام ابراهیم صدر که سال جاری از زندان پاکستان رها شد، به حیث مسوول عملیات نظامی آن گروه تعیین کرده است.

گرچه تا حال طالبان تعین رهبر نظامی جدید خود را رسما اعلام نکرده اند اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان می گوید که پس از تکمیل روند تقرر "صدر"، به رسانه ها بیان خواهد کرد.

گروه طالبان، به طور سنتی ساختار رهبری خود را پنهان داشته اند. آن گروه تا زمان برکناری عبدالقیوم ذاکر در ماه گذشته، نامی از رهبر نظامی آن گروه نبرده بودند. برخی گزارشات می رساند که ملا ذاکر در قید پاکستان است اما پاکستان آن ادعا را رد می کند.

تعین صدر به حیث مسوول نظامی گروه طالبان، اما تا چه حد در گفتگوهای صلح افغانستان نقش خواهد داشت؟

اسماعیل قاسمیار، عضو و مشاور شورای عالی صلح افغانستان می گوید که در اینگونه وظایف، تغیر در عرصۀ سیاست، ستراتیژی و ذهنیت ها باید مهم پنداشته شود نه انتخاب اشخاص.

آقای قاسمیار به رادیوآشنا گفت آینده روشن خواهد ساخت که اینگونه تغیرات تا چه اندازۀ در روند صلح و تقویت گفتگو های دوجانب مثمر خواهد بود. این عضو شورای عالی صلح افغانستان به این باور است که "تغیرات در سیاست های طالبان رونما شده است."

اما این را هم می گوید که راه اندازی عملیات خیبر، بازداشت دو عضو کمیسیون سیاسی طالبان در قطر و در حاشیه قرار دادن ملا عمر آخند از صحنه سیاسی به چشم می خورد و "اگر خوشبینانه تصور کنیم شاید این تغیرات به نفع روند صلح باشد باآنهم آینده همه چیز را روشن خواهد ساخت."

ناکامی در جلوگیری از روند انتخابات

گفته می شود ملا عبدالقیوم ذاکر، به خاطر ناکامی در جلوگیری از روند انتخابات افغانستان و مخالفت با ملا اختر محمد منصور معاون ملا محمد عمر، از سمت رهبر کمیسیون نظامی طالبان برکنار شده است.

وحید مژده، تحلیلگر سیاسی اما می گوید که "انتخاب ابراهیم صدر به حیث مسوول نظامی طالبان به دلیل انتخابات نبوده"، بلکه کناره گیری ملا ذاکر "به دلیل مریضی بوده" که عاید حالش شده بود.

آقای مژده می گوید که طالبان همانند سال های گذشته در ماه ثور عملیات نظامی خود را به نام خیبر آغاز کرده اند و تغیرات در سطح رهبری کمیسیون نظامی ربطی با انتخابات ندارد.

ابراهیم صدر، از جملۀ اعضای گروه طالبان بود که به پیشنهاد حکومت افغانستان از زندان پاکستان رها شد و به گفتۀ وال ستریت ژورنال، نزدیک به استخبارات پاکستان می باشد.

آقای قاسمیار می گوید سؤاستفاده طالبان توسط استخبارات پاکستان تازگی نداشته و تا زمانی که ستراتیژی اردوی پاکستان در قبال افغانستان به گونۀ جدی تغیر نکند، واقعیت ها درک نشود و "تا وقتی که حقایق دعوت ما را درک نکرده و به ارزش های اسلامی و دینی ارج گذاشته نشود، وضع چنین خواهد بود."

اما، تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز سه شنبه در اسلام آباد در پاسخ به سوالی در مورد تعیین ابراهیم صدر به حیث مسوول نظامی طالبان گفت که "پاکستان به سیاست عدم مداخلت در امور افغانستان پابند بوده و به آن ادامه خواهد داد."

پاکستان، از یک و نیم سال به اینسو تعدادی از زندانیان طالبان را از محابس آن کشور آزاد کرده است اما به گفتۀ شورای عالی صلح، "آن زندانیان پس از رهایی به حکومت افغانستان سپرده نشده و تا هنوز از محل بود و باش زندانیان آزاد شده خبری ندارند."
XS
SM
MD
LG