لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان:رهبران کلیدی طالبان پاکستانی در افغانستان اند


پاکستان په شمالي وزیرستان کې د عملیات کولو پلان لري
پاکستان په شمالي وزیرستان کې د عملیات کولو پلان لري

این هفته چهارم عملیات اردوی پاکستان در وزیرستان شمالی است که جهت از میان برداشتن طالبان در منطقه آغاز گردیده است.

گفته میشود که طالبان از میرانشاه شهر کلیدی وزیرستان شمالی بیرون رانده شده اند و هلیکوپتر های اردوی پاکستان بر فراز وزیرستان شمالی در پرواز اند.

ولی شهر میران شاه مرکز وزیرستان شمالی عاری از مردم دیده میشود، زیرا اکثر مردم ، این شهر مزدحم را ترک کرده اند.

جنرال ظفرالله فرمانده نیروهای عملیاتی در منطقه میگوید " بدون شک که این جا مرکز تروریزم و محور، تدارکات و ارتباطات همه گروه های تروریستی و فعالان آنها بوده است. درآنجا تعداد زیادی از تروریست های داخلی و خارجی وجود دارد. این یک پناهگاه امن برای دیگر عناصر جنایتکار نیز بوده است."

جنرال اسیم سلیم بجوا، سخنگوی اردوی پاکستان مدعی است که " رهبران کلیدی تحریک طالبان پاکستانی در پاکستان نه، در افغانستان به سر میبرند. و ما این موضوع را در سطوح مختلف با افغانستان درمیان گذاشتیم که آنها باید هدف قرار داده شوند و از بین برده شوند و یا به پاکستان تسلیم داده شوند. "

این ادعایی است که حکومت افغانستان آنرا رده کرده است. مقامات افغانستان از دیر زمان، مدعی بوده که رهبران و فرماندهان کلیدی طالبان افغان در پاکستان به سر برده و پاکستان را متهم به پناهدهی به آنان کرده است.

متحدان پاکستان، به ویژه ایالات متحده امریکا سال هاست که از حکومت پاکستان خواستار از بین بردن پناهگاه های طالبان در وزیرستان شمالی شده اند.

اردوی پاکستان روز چهارشنبه به رسانه های داخلی و بین المللی اجازه ورود به شهر میران شاه را داد، شهری که گفته میشود توسط شورشیان به عنوان یک مرکز عملیاتی مورد استفاده قرار داشت.

فرماندهان اردو می گویند که بیش از ۴٠٠ تن از شورشیان درطول این عملیات کشته شده اند، و به گفته مقامات نظامی ١٧ سرباز نیز کشته شدند.

مقامات اردوی پاکستان مدعی اند که هیچ غیر نظامی در حملات کشته نشده ، با این حال، با توجه به دسترسی محدود به منطقه دشوار است که گزارشات دقیق تلفات بررسی گردد.

از سوی دیگر در نتیجه عملیات اردوی پاکستان صدها هزار نفر از منطقه بیجا شده اند، که از جمله طبق گزارشات کمیشنری عالی پناهدهندگان ملل متحد، مقامات افغان و موسسات خیریه حدود سیزده هزار خانواده به ولایت خوست و پکتیکا افغانستان مهاجر شده اند.

مهاجر وزیرستان شمالی در خوست
مهاجر وزیرستان شمالی در خوست

بیجاشدگان میگویند که در نتیجه عملیات اردوی پاکستان تعدادی زیادی از مردم ملکی تلف شده اند.

این عملیات در حالی جریان دارد که رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان چندی قبل بعد از سفر به پاکستان گفت باور ندارد که پاکستان آنعده دهشت آفگنانی را که در افغانستان هراس می آفرینند هدف قرار دهند.

XS
SM
MD
LG