لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات وزارت خارجۀ افغانستان پیرامون ایجاد دفتر طالبان


اظهارات وزارت خارجۀ افغانستان پیرامون ایجاد دفتر طالبان
اظهارات وزارت خارجۀ افغانستان پیرامون ایجاد دفتر طالبان

داکتر زلمی رسول، وزیر امورخارجه افغانستان روز یک شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که روزها و ماه های آینده برای افغانستان سرنوشت ساز می باشد.

به گفتۀ آقای رسول، کار روی نهایی کردن مواد سند ستراتیژیک با ایالات متحده و قدرت های اروپایی جریان دارد.

وزیر خارجه افغانستان افزود که مرحلۀ دوم مذاکرات در مورد همکاری های ستراتیژیک کابل – واشنگتن، با درنظر داشت شرایط لویه جرگۀ مشورتی، در هفتۀ اول ماه جنوری آغاز خواهد شد.

آقای رسول درمورد گشایش دفتر یا نمایندگی طالبان در قطر گفت که این دفتر هرگز یک نمایندگی سیاسی نبوده بلکه آدرسی برای آغاز روند صلح است و بس.

وزیر خارجۀ افغانستان گفت که انتخاب چنین دفاتر از طرف افغانستان و با همکاری حکومت افغانستان صورت می گیرد.

آقای رسول در مورد احضار سفیر افغانستان در وزارت خارجۀ ایران و سوال از وی در مورد طیارۀ بی پیلوت امریکایی گفت که افغانستان طی یک دهۀ گذشته تعادل را با کشور های همسایه حفظ کرده و این سیاست را در آینده نیز دنبال خواهد کرد.

وی اضافه کرد که افغانستان موضوع پرواز طیاره بی پیلوت امریکایی را در حریم فضایی ایران را جدی گرفته و مشغول جمع آوری معلومات است، و به مجرد دست یافتن به نتایج مطلوب آن را با مقامات ایرانی شریک خواهد ساخت.

آقای رسول بر گزاری کنفرانس های متعدد در مورد افغانستان را که سال آینده در کابل، شیکاگو، توکیو و جاهای دیگر تدویر خواهد یافت، به سود افغان ها دانست.

وی گفت که در کنفرانس سران کشورهای ناتو در شهر شیکاگوی ایالت متحده روی دو موضوع مهم بحث خواهد شد که یکی نهایی کردن سند همکاری ستراتیژیک ناتو با افغانستان است که در نشست لزبون روی آن بحث آغاز شده بود. دوم تثبیت کمک های آیندۀ ناتو برای اکمال، تجهیز و تسلیح نیرو های امنیتی افغان است.

به گفتۀ وزیر خارجۀ افغانستان، کنفرانس توکیو نیز برای تعهدات و همکاری های اقتصادی در ده سال آینده برای افغانستان از اهمیت خاصی بر خوردار است.

XS
SM
MD
LG