لینک های دسترسی

Breaking News

نیویورک تایمز: گشایش دفتر طالبان در قطر


نیویورک تایمز: گشایش دفتر طالبان در قطر
نیویورک تایمز: گشایش دفتر طالبان در قطر

روزنامه های نیویارک تایمز درمورد توافق رئیس جمهور کرزی برای گشایش دفتر نمایندگی طالبان در قطر مطالبی را به نشر رسانده است.

نیویارک تایمز با اشاره به توافق رئیس جمهور افغانستان جهت تاسیس یک نمایندگی طالبان در کشور عربی قطر، در تبصره یی خود نوشته است که مقامات حکومت افغانستان و امریکا به این نظر استند که تاسیس دفتر نمایندگی طالبان در قطر، عربستان سعودی و یا ترکیه می تواند از تاثیر گذاری پاکستان بر طالبان بکاهد.

به نوشته این روزنامه، افغانها و امریکایی ها فکر می کنند که پاکستان تلاش دارد تا از هر مذاکره یی به هدف استحکام هرچه بیشتر نفوذ خود در افغانستان استفاده کند.

این روزنامه در ادامه نوشته است که رئیس جمهور کرزی با برداشتن قدمی در جهت توافق برای ایجاد دفتر به گروه طالبان، در حقیفت به این مسئله بیشتر توجه داشته است تا به اصطلاح شکار افراد نادرستی نشود که سال گذشته یک مرد زیر نام مذاکره کننده طالبان وارد این جریان گردید، اما بعدا روشن شد که وی یک شخص فریبکار بود.

نیویارک تایمز به ادامه گفته است که حالا معلوم شود که طالبان چی می کنند و چی پاسخی دارند. به عقیده روزنامه نیویارک تایمز، بسیاری از طالبان خود را برنده جنگ افغانستان می پندارند مخصوصا که تا سال 2014 میلادی بیشتر قوای بین المللی افغانستان را ترک می کنند.

به قول روزنامه نیویارک تایمز، با آنکه رئیس جمهور کرزی با این مسئله سختگیری های داشته است، اما کشورهای ایالات متحده و آلمان برای رسیدن به طالبان و مذاکره با این گروه پیشقدمی های داشته اند.

روزنامه در ختم مقاله گفته است که روشن نیست، چی چیزی رئیس جمهور کرزی را واداشت تا نسبت به مخالفتی که قبلا برای گشایش دفتر طالبان داشت، گذشت کند. اما یک مقام امریکایی گفته است که قطر یگانه گزینه در حال حاضر بود و انتظار نشستن برای کشور دیگری که در این زمینه پیشقدمی کند، ضیاع وقت به نظر می رسد.

XS
SM
MD
LG