لینک های دسترسی

Breaking News

دفتر طالبان از قول سه مقام ارشد امریکایی


طالبان امروز دفتر سیاسی این گروه را در قطر گشودند
طالبان امروز دفتر سیاسی این گروه را در قطر گشودند

مقام های امریکایی گشایش دفتر طالبان در قطر را تایید کردند و می گویند طالبان و دولت قطر بزودی در این باره اعلامیه های جداگانه خواهند داد.

سه مقام ارشد حکومت امریکا به روز سه شنبه در یک گفت و شنود تلیفونی با خبرنگاران جزئیات گشایش دفتر طالبان در دوحه، پایتخت قطر و مرحله پنجم روند انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان را تشریح کردند.

این سه مقام که نام هایشان باید افشا نشود، تایید کردند که دفتر سیاسی طالبان به روز سه شنبه در دوحه باز شد. آنها گفتند رهبری طالبان بزودی اعلامیه یی در این مورد نشر خواهد کرد که در آن دو موضوع شامل خواهد بود: نخست، طالبان از روند گفتگوهای صلح اعلان حمایت خواهند کرد، دوم، طالبان استفاده از قلمرو افغانستان بر ضد هر کشور دیگری را تقبیح خواهند کرد.

مقام های امریکایی گشایش دفتر طالبان در قطر را یک پیشرفت بسیار مهم در راستای ختم جنگ در افغانستان خطاب کردند و گفتند چگونگی اجراات این دفتر در یک اعلامیه ای دولت قطر، که آنهم باید بزودی منتشر شود، واضح خواهد شد.

به گفته این مقام ها باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده عصر روز سه شنبه سران کشورهای عضو جی هشت را در باره انکشافات تازه در روند صلح افغانستان، آگاه خواهد کرد. روسای جمهور ایالات متحده و افغانستان در چند ماه گذشته روی جزئیات گفتگوهای صلح با طالبان، همواره در تماس بوده اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از گشایش دفتر طالبان در قطر استقبال کرده است. آقای کرزی به روز سه شنبه گفت "امیدوار استیم که با باز شدن دفتر (طالبان) در قطر چه امروز و چه فردا، مذاکرات صلح بین شورای عالی صلح و طالبان هرچه زودتر شروع شود."

کمیسیون سیاسی طالبان

مقام های امریکایی می گویند یک کمیسیون سیاسی طالبان در زمان حاضر در دوحه مسوولیت پیشبرد امور دفتر طالبان را بعهده دارد. این کمیسیون، به گفته مقام ها، از طرف ملامحمد عمر، رهبر فراری طالبان تعیین شده است.

اعضای کمیسیون سیاسی طالبان در قطر هنوز معرفی نشده اند اما مقام های امریکایی موجودیت شبکه حقانی را در آن، تایید کردند. مقام های امریکایی می گویند شبکه حقانی جزء از تحریک طالبان به رهبری ملاعمر است.

هنوز واضح نیست که مصارف دفتر طالبان از کدام منابع تامین خواهد شد اما دولت قطر نقش میزبان را خواهد داشت.

مقام های امریکایی می گویند رهبری روند گفتگوهای صلح را دولت افغانستان، بویژه شورای عالی صلح، خواهد داشت اما نمایندگان امریکا و طالبان هم بصورت مستقیم در دوحه مذاکره خواهند کرد.

اگر چه گشایش دفتر طالبان یک پیشرفت مهم سیاسی در مسایل افغانستان خوانده می شود، اما مقام های امریکایی می گویند روند صلح طویل و مملو از مشکلات خواهد بود.

گفتگوهای تعیین کننده

در پاسخ به سوالم از مقام های ارشد حکومت امریکا در باره پیامدهای مذاکرات قطر بر حضور بلندمدت نظامی امریکا و ناتو در افغانستان دو تن آنها گفت، رئیس جمهور اوباما هنوز تصمیمی در باره حضور نظامی امریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ اتخاذ نکرده است. هر دو مقام اما گفتند که مذاکرات قطر بر این گونه تصامیم، تاثیر گذار خواهد بود.

یک مقام امریکایی گفت اگر طالبان از خشونت دست برداند و با قطع روابط با القاعده دامنه فعالیت های این شبکه را از منطقه برچینند، اینکار بر چگونگی حضور نظامی درازمدت امریکا در افغانستان تاثیر خواهد داشت.

طالبان شرط اساسی ختم جنگ را، بیرون شدن تمام نیروهای امریکایی وناتو از افغانستان می دانند.

مقام های امریکایی می گویند کشانیدن طالبان به میز مذاکرات صلح در قطر، نتیجه سالها دیپلماسی و فعالیت های سیاسی توسط جناح های مختلف بوده است.

واشنگتن همچنان نقش پاکستان در تسهیل دفتر طالبان را، مثبت می داند. مقام های امریکایی گفتند اگر چه در گذشته در باره نقش پاکستان نگرانی های وجود داشت، اما در چند ماه گذشته پاکستانی ها در این روند "حسن نیت" نشان داده است.

مقام های امریکایی می گویند شرایط اساسی را که مذاکره کنندگان دولت افغانستان در مقابل نمایندگان طالبان قرار خواهند داد پایان جنگ، قطع روابط با القاعده و اطاعت از قانون اساسی افغانستان خواهد بود.
XS
SM
MD
LG