لینک های دسترسی

Breaking News

"پلان انتقال شورای کویته به هلمند ناکام شد"


رئیس جمهور غنی تأکید کرده است که افغانستان در یک جنگ اعلام ناشده با پاکستان قرار دارد.

هلمند ولایت همسرحد با پاکستان، از دیر زمانی شاهد جنگ های شدید بین نیروهای افغان و طالبان بوده است.

وزارت دفاع افغانستان امروز اعلام کرد که با تشدید جنگ در هلمند، "دشمن" می کوشید تا آن ولایت را سقوط داده و شورای کویته را در آن جابجا سازد تا جنگ کنونی افغانستان را یک جنگ داخلی، معرفی کند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، با ذکر این مطلب، مشخصاً از کدام دشمن نام نبرد اما حکومت افغانستان، به ویژه رئیس جمهور غنی چندین بار تأکید کرده است که کشورش با پاکستان در یک جنگ اعلام ناشده قرار دارد.

کابل مدعی است که اسلام آباد خواستار ختم جنگ در افغانستان و مبارزۀ جدی در برابر طالبان در داخل خاک پاکستان نیست.

طالبان چند روز پیش، توانستند که ولسوالی خانشین ولایت هلمند را در امتداد خط دیورند، برای مدتی تصرف کنند.

تنها ولسوالی خانشین ولایت هلمند در جریان یک سال گذشته حد اقل سه بار بین نیروهای امنیتی افغان و گروه طالبان دست به دست شده است.

کابل ادارۀ قلمور بیشتر را از دست داده

ادارۀ سرمفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان موسوم به سیگار با نشر یک گزارش به روز جمعه خبر داده است که حکومت افغانستان در پنج ماۀ نخست سال روان میلادی پنج در صد مناطق تحت تسلط خود را از دست داده است.

در این گزارش نیز آمده است که چند پارچه گی در صفوف اردوی ملی اثراتی بر کارکرد سربازان در خط مقدم نبرد داشته است.

یافته های سیگار نشان می دهد که ساحات زیر اداره و تاثیر دولت افغانستان تا پایان ماه می به ۶۵.۶ درصد می رسید اما این میزان پنج ماه پیش از آن، در پایان ماه جنوری سال 2016 ۷۰.۵ درصد گزارش شده بود.

طبق این گزارش با وجود مصرف نزدیک به 70 میلیارد دالر در راستای ایجاد و تقویت نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغانستان، این نیرو ها هنوز هم محتاج کمک های بیرونی اند.

بازرسی سیگار نشان میدهد که از جمله 407 ولسوالی، 268 آن تحت کنترول و یا نفود حکومت بوده، 36 ولسوالی در 15 ولایت تحت کنترول و یا نفوذ طالبان است و 104 ولسوالی دیگر در معرض خطر قرار دارند.

از جمله ولسوالی های که در آن از حضور طالبان یاد شده است 9 ولسوالی در ولایت های هلمند، بدخشان، غزنی، سرپل، و زابل بطور مستقیم تحت تسلط طالبان قرار دارند.

اما در تازه ترین واکنش، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که تنها در جنگ ننگرهار، جنگجویان مخالف از پنج ولسوالی شینوار تصفیه شده اند و اکنون، عملیات پاکسازی ولسوالی های هسکه مینه، سپین غر و اچین جریان دارند.

XS
SM
MD
LG