لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار طالبان به افزایش حملات بر اهداف نظامی ناتو


با گرم شدن هوا در افغانستان، طالبان از آغاز حملات بهاری آن گروه خبر داده و گفته اند که از هر تاکتیک ممکن به منظور وارد نمودن تلفات سنگین بر نیرو های خارجی مستقر در افغانستان استفاده خواهند نمود.

طالبان با نشر بیانیه یی گفته اند که حملات بهاری آن گروه شامل افزایش حملات خودی یا حملات سبز بر آبی نیز خواهد بود، اصطلاحی که به حملات سربازان افغان بر همکاران خارجی شان بکار برده می شود.

تشدید در حملات شورشیان طالب در حالی صورت می گیرد که قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال آینده برگزار گردیده و اکثر نیرو های امریکایی و سایر کشور خارجی تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج گردند.

در بیانیه طالبان همچنان آمده است که تهاجم بهاری امسال آن گروه با حملات بیشتر انتحاری بر اهداف و پایگاه های "دشمن" در کابل متمرکز خواهد بود، جاییکه بیشتر قربانیان چنین حملات غیرنظامیان بوده است.

بر اساس گزارشات تنها در ماه روان ۲۵۷ نفر به شمول غیر نظامیان و نیرو های نظامی افغان و خارجی در افغانستان کشته شده اند، در حالیکه تعداد کشته شدگان شورشیان طالب در همین محدودۀ زمانی به ۲۱۷ نفر می رسد.

توانمندی سربازان افغان

در حالیکه طالبان به افزایش و تشدید حملات آن گروه بر اهداف خارجی و نیرو های امنیتی ملی افغان هشدار می دهند، شماری از آگاهان امور نظامی ابراز عقیده می کنند که اکنون سربازان افغان برای مقابله با این وضعیت از توانمندی کافی بر خوردار اند.

ستر جنرال جیمز ستاویردیز، فرمانده عمومی ناتو از نایل شدن به پیروزی در افغانستان ابراز "خوشبینی محتاطانه" نموده گفت که با خروج نیرو های خارجی از افغانستان بهانه یی برای طالبان به هدف ادامۀ جنگ وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر تورن جنرال قدم شاه شهیم، قومندان قول اردوی ۱۱۱ اردوی ملی افغان می گوید که نیرو های ارتش از نظر کمیت به حد نهایی رسیده است و به گفتۀ وی از رهگذر کیفی نیز ارتقای چشمگیری در صفوف اردوی ملی دیده می شود.

سربازان اردوی ملی حین تمرینات نظامی
سربازان اردوی ملی حین تمرینات نظامی
به گفتۀ آقای شهیم، در حال حاضر بیش از ۸۵ در صد عملیات مسلحانه بشکل مستقلانه از سوی نیرو های اردوی ملی افغانستان انجام می شود.

اما جاوید کوهستانی افسر پیشین اردو و کارشناس مسایل نظامی، توانایی نیرو های امنیتی افغان را در تامین امنیت افغانستان و جنگ با شورشیان زیر سوال برده می گوید که ادارۀ ضعیف، خشونت، فساد اداری و بی قانونی تاثیرات گسترده بر توانایی نیروهای امنیتی افغان دارد.

کوهستانی از ضعف مدیریت، فساد و کمبود تجهیزات به عنوان عواملی یاد آوری می کند که می توانند نیرو های امنیتی افغان را بیشتر به چالش بکشاند. او با اشاره به افزایش تلفات سربازان افغان می گوید که این امر در واقع نشان دهندۀ سطح پایین آمادگی نیرو های امنیتی افغان است.

بر اساس طرح های فعلی، ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ناتو در نظر دارند تا کمیت نیرو های مسلح افغانستان را به ۳۵۲ هزار رسانیده و آنرا تمویل نمایند. اما این تعداد پس از سال ۲۰۱۵ به ۲۳۰ هزار تن کاهش داده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG