لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای صلح در بحبوحهء جنگ


تلاش برای صلح در بحبوحهء جنگ
تلاش برای صلح در بحبوحهء جنگ

مقامات در پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده میگویند، مذاکرات صلح با طالبان در مراحل ابتدایی بوده و تا حال هیچ تاثیری بر عملیات جنگی در افغانستان نداشته است.

بل سپیکس، سخنگوی پنتاگون برای افغانستان و پاکستان، به رادیو آشنای صدای امریکا گفت کشتن و توقیف رهبران طالب، یکی از عناصری اساسی راهبرد جنگ امریکا در افغانستان است.

"قسمیکه شما میدانید گفتگوها در مراحل مقدماتی قرار دارد، روی همین اصل در نحوه عملیات ما هیچ تغییری نیامده است. ما هنوز هم اهداف خود را که آن تامین امنیت در افغانستان است، دنبال میکنیم."

اما در حالیکه طرفین درگیر هر روز با شدت در صدد نابودی همدیگر اند، مذاکرات صلح در قطر چقدر سازگار بوده میتواند؟

کیت کلارک، خبرنگار اسبق بی بی سی و فعلا تحلیلگر مسایل افغانستان، میگوید روند مذاکرات صلح وارد یک مرحله جدی گردیده است. برعکس آنهاییکه فکر میکنند، طالبان یک جنبش نامنسجم و فاقد یک ساختار منظم فرماندهی است، کیت کلارک میگوید، تحریک طالبان یکپارچه است.

"من فکر میکنم که طالبان یک گروه منسجم بوده و کنترول فرماندهی آنها یکپارچه است. اکثریت طالبان از ملاعمر فرمانبرداری میکنند و این در مقایسه با سایر گروه های ملیشه در افغانستان نمایانگر انسجام در گروه طالبان میباشد. طالبان شورای رهبری کویته را دارند که میتوان با آن مذاکره نمود."

به باور کلارک، تلاشهای سیاسی صلح باید با یک تغییر در ستراتیژی جنگی تقویت شود. او میگوید، برای جلب اعتماد طرفین متخاصم و تقویت پروسه صلح هم نیروهای بین المللی به رهبری امریکا و هم شورشیان طالب باید، کشتن رهبران و فرماندهان یکدیگر را توقف دهند.

در پاسخ به این پیشنهاد، سخنگوی پنتاگون گفت همچو یک تصمیم باید از طرف مقاماتی که در دوحه، پایتخت قطر، به مذاکرات صلح مینشینند گرفته شود.

"موقف رهبران ارشد ما همواره واضح بوده و آن اینکه یکی از دلایل اساسی رفتن ما به افغانستان اینبوده است که اجازه ندهیم در آنجا گروه های افراطی چون القاعده آموزش ببینند یا پناه گاه داشته باشد. اگر طالبان از القاعده جدا شوند، جنگ علیه القاعده آسانتر خواهد شد."

واشنگتن طی یکسال گذشته بیشترین نشانه های انعطاف پذیری در مقابل طالبان را نشان داده است و حتا جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، در این اواخر گفت که طالبان در اصل دشمن دایمی امریکا تلقی نمیگردند. مقامات امریکایی همچنان گروه طالبان را از شبکه دهشت افگن القاعده تفکیک میکنند.

در حالیکه اجماع عمومی براینست که جنگ برای افغانها غیرقابل تحمل بوده است، همه گی منتظر طالبان اند تا به محکومیت خشونتها و توقف جنگ عزم شان برای صلح را آشکار سازند.

XS
SM
MD
LG