لینک های دسترسی

Breaking News

پنج زندانی طالبان در بدل رهایی یک امریکایی اختطاف شده


ایالات متحده برای از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان، روش نرمتری را پیش گرفته و پیشنهاد نموده است که زندانیان طالبان در خلیج گوانتانامو را در بدل یک عسکر امریکائی که در قید طالبان در پاکستان، رها می کند.

اداره براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به منظور از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان، روش نرمتری را پیش گرفته و پیشنهاد نموده است که زندانیان طالبان در خلیج گوانتانامو را در بدل یک عسکر امریکائی که در قید طالبان در پاکستان قرار دارد، رها می نماید.

مقامات ایالات متحده امریکا امیدوار هستند که تبادله اسرا راه مذاکرات را بین طالبان و حکومت حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان باز نماید.

خبرگزاری رویترز از قول منابع در قطر می نویسد که پلانهای انتقال زندانیان طالبان در ماه جون در جریان بازدید مارک گروسمن ، نماینده خاص رئیس جمهور اوباما برای افغانستان و پاکستان، با مقانات قطر در میان گذاشته شد.

ایالات متحده امریکا می کوشد که زمینه را برای آغاز مجدد مذاکرات صلح مساعد سازد، ولی هرنوع مذاکره با طالبان حتی با شبه نظامیان می تواند خطر سیاسی را برای رئیس جمهور اوباما قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایجاد نماید.

غور پاکستان روی رهایی ملا 'برادر'

ملا برادر در سال ۲۰۱۰ از طرف حکومت پاکستان دستگیر و زندانی شد.
ملا برادر در سال ۲۰۱۰ از طرف حکومت پاکستان دستگیر و زندانی شد.
درهمین حال، روزنامه پاکستانی تربیون گزارش داده است که حکومت پاکستان موضوع رهایی ملا عبدالغنی برادر، دومین فرد متنفذ طالبان بعد از ملا عمر، را مورد غور قرار می دهد. ملا برادر در سال ۲۰۱۰ از طرف حکومت پاکستان دستگیر و زندانی شد.

عقیده بر این بود که ملا برادر در آن زمان با حکومت افغانستان مذاکرات صلح را انجام می داد و چندین بار با حامد کرزی ملاقات نموده بود. ایالات متحده امریکا در آن زمان دستگیری ملا برادر را یک ضربه محکمه بر شورشیان خواند اما بعدا در یافت که پاکستان عمدا او را زندانی ساخت تا جلو مذاکرات صلح را بگیرد.

معید یوسف، تحلیلگر سیاسی از انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا در مورد تصمیم پاکستان مبنی بر رهائی احتمالی ملا برادر می گوید، این موضوع تا کنون رسماً از طرف حکومت پاکستان اعلان نگردیده است.

یوسف گفت: "چون روابط امریکا و پاکستان رو به بهبودی است اکنون آنها در مورد موضوع مصالحه در افغانستان صحبت می کنند. همچنان ما دیدیم که مذاکرات قطر نیز به حالت تعلیق قرار گرفت. فشارها زیادی از طرف حکومت قطر موجود است که باید مذاکرات دوباره آغاز گردد، در غیر آن طالبان شاید کاملا از آن جا خارج گردند."

معید یوسف این ادعا را رد می نماید که گویا حکومت پاکستان ملا برادر را به خاطری دستگیر نمود که جلو پروسه صلح را بگیرد.

به نظر او ملا برادر بدون مشوره با رهبری طالبان مذاکرات را به راه انداخته بود. این تحلیلگر امور سیاسی در واشنگتن می گوید که ملا برادر خارج از حلقه طالبان عمل می کرد و این دلیل مؤجه برای پاکستان بود تا وی را دستگیر کند ، تا در آینده شاهد شکایت شورای طالبان نباشد.

معید در مورد هدف پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان می گوید: "پاکستان به این اشاره می کند که بخشی از مذاکرات صلح باشد به عوض اینکه از آن دور نگهداشته شود. هدف پاکستان این است تا نقش عمده در تلاش ها برای مصالحه داشته باشد، و نباید منحیث تخریبگر به آن نگاه شود."
"باید بگویم که شورای عالی صلح و حکومت افغانستان از مدتی موضوع رهائی ملا برادر و چند تن دیگر از رهبری طالبان را که آنها تمایل به مذاکرات نشان داده بودند که مشکل افغانستان نه از طریق مصالحه و مفاهمه حل بکنند ، نه از طریق جنگ، با حکومت پاکستان در میان گذاشته بود."
اسماعیل قاسمیار عضو و مشاور شورای صلح

اسماعیل قاسمیار عضو و مشاور شورای صلح با اشاره به پیشنهاد ایالات متحده در مورد رهایی زندانیان طالبان و همچنان رهائی احتمالی ملا برادر گفت: "باید بگویم که شورای عالی صلح و حکومت افغانستان از مدتی موضوع رهائی ملا برادر و چند تن دیگر از رهبری طالبان را که آنها تمایل به مذاکرات نشان داده بودند که مشکل افغانستان نه از طریق مصالحه و مفاهمه حل بکنند ، نه از طریق جنگ، با حکومت پاکستان در میان گذاشته بود."

قاسمیار می گوید امید بر این است تا پس از رهائی آنها اثرات مثبتی به پروسه صلح و مصالحه ملی بجا بگذارد.

قطر که میزبان یک تعداد زیاد از مقامات طالبان می باشد از مدت دو سال به اینطرف نقش عمده را در مذاکرات محرمانه بین مقامات امریکا و نمایندگان گروه های شورشی بازی نموده است که هنوز هم منحیث دشمن قوی باقی مانده است.
XS
SM
MD
LG