لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان : در نشست پگواش در قطر اشتراک می‌کنیم


پیش از این نیز نمایندگان طالبان که در نشست قبلی پگواش اشتراک کرده بودند
پیش از این نیز نمایندگان طالبان که در نشست قبلی پگواش اشتراک کرده بودند

در ماه ثور امسال نیز مؤسسۀ کانادایی پگواش نشستی را برای یافتن حل بحران افغانستان و آغاز گفتگوهای صلح در این کشور در قطر میزبانی کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها نمایندگان حکومت افغانستان، شورای عالی صلح، شورای ملی، جامعه مدنی و طالبان نیز به این نشست دعوت شده اند.

هنوز معلوم نیست که نمایندگان حکومت افغانستان در این نشست اشتراک می‌کنند یا خیر؛ اما طالبان با انتشار اعلامیه‌ای گفته اند که نمایندگان این گروه در نشست مؤسسه پگواش اشتراک خواهند کرد.

یک عضو شورای عالی صالح به صدای امریکا گفت که نماینده این شورا نیز در این نشست اشتراک نمیکند.

طالبان در این اعلامیه گفته اند که نشست پگواش یک نشست اکادمیک است که در آن روی مسایل و مشکلات کنونی افغانستان بحث‌های تحلیلی صورت می‌گیرد.

طالبان در اعلامیۀ شان گفته اند: "امارت اسلامی این دعوت را پذیرفته اند و نمایندگان دفتر سیاسی در این نشستت تحقیقاتی اشتراک خواهند کرد. امارت اسلامی می‌خواهد که با استفاده سالم از این گونه کنفرانس‌ها و فرصت‌ها، خواست برحق و موضع خود را رو در رو به اذهان جهانی برساند. قابل یادآوری است که این کنفرانس فقط تحقیقاتی است که روی مشکلات و مسایل بحث‌های اکادمیک صورت می‌گیرد.

پیش از این نیز نمایندگان طالبان که در نشست قبلی پگواش اشتراک کرده بودند، خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شده بودند، این گروه تأکید داشتن که باید یک حکومت اسلامی در افغانستان استقرار یابد.

احمد سعیدی کارشناس امور سیاسی افغانستان که نیز به این نشست دعوت شده، می‌گوید که حکومت افغانستان نمایندۀ خود را به این نشست نفرستاده است.

وی می‌افزاید که شورای عالی صلح نیز پس از مشوره با دولت، کسی را برای اشتراک در این نشست معرفی نکرده است.

آقای سعیدی می‌گوید: "ما یک اشارۀ داشتیم که قطر در تفاهم به حکومت افغانستان نیست، یعنی مورد تأیید حکومت افغانستان نیست، مورد تأیید حکومت افغانستان، مذاکرات چهار جانبه است، نه قطر و نه هم ترک تو"

آقای سعیدی که سال گذشته در نشست بگواش در قطر اشتراک کرده بود، می‌گوید که نظر به دلایل صحی به دوهه نرفته است.

سال گذشته در نشست پگواش در قطر، نماینده شورای عالی صلح و هیأت‌هایی از نهادهای مدنی و همچنان تعدادی از نمایندگان طالبان اشتراک کرده بودند.

نشست پگواش یک گردهمایی غیررسمی است و تنها نظرات اشتراک ‌کنندگان در آن مطرح می‌گردد.

XS
SM
MD
LG