لینک های دسترسی

Breaking News

اصابت ۴ راکت در روز نخست عملیات طالبان در شهر غزنی


برعلاوه پرتاب راکت مخالفان دولت درشماری از ولسوالی های غزنی درمقابل نیروهای افغان به درگیری نیز پرداخته است
برعلاوه پرتاب راکت مخالفان دولت درشماری از ولسوالی های غزنی درمقابل نیروهای افغان به درگیری نیز پرداخته است

مسئولین ولایت غزنی می گویند که حملات راکتی طالبان تلفات به دنبال نداشت و می افزایند که در طی ۴٨ ساعت گذشته از اثر عملیات نیروهای افغان در این ولایت ٦٥ مخالف دولت کشته و ۴١ نفر دیگر این مخالفین زخمی شده اند.

این مسئولین می گویند عملیات تحت نام خنجر توسط قوای امنیتی افغان، از صبح روز چهارشنبه آغازشده است و تا کنون ادامه دارد که دراین عملیات به شمول جنگ جویان خارجی تلفات و خسارات سنگینی بر مخالفین دولت وارد شده است.

موسی خان اکبرزاده سرپرست اداره محلی ولایت غزنی درکنفرانس مطبوعی عصر امروز جمعه نتایج ۴٨ ساعته این عملیات تصفیوی نیروهای افغان را به رسانه چنین بیان کرد " دراین عملیات که ۴٨ ساعت ازآن می گذرد خوشبختانه ٦٥ نفرازمخالفین مسلح به شمول چندین قوماندان آنان واتباع پاکستانی که درساحات مختلف غزنی بخصوص ولسوالی های گیلان ومقر این ولایت راه اندازی شده بود کشته شده و۴١ نفردیگرشان زخمی شده اند".

این درحالیست که صبح امروز با آغاز عملیات تحت نام عزم ازسوی طالبان مسلح درافغانستان، چهار راکت برمرکزشهرغزنی اصابت کرد که مسئولین حکومتی می گویند برخورد این راکت ها هیچ نوع تلفات وخساراتی به دنبال نداشته است.

طالبان مسلح طی اعلامیه ی ادعا کرده اند درپنج ساعت اول آغاز عملیات شان درکشور بیش از ١٠٨ حمله برنیروهای امنیتی افغان وخارجی را انجام داده اند.

ازسوی هم سرپرست اداره محلی ولایت غزنی می گوید که درطی سال جاری ١٢٧ تیروریست دراین ولایت دستگیرشده اند که به همین دلیل گراف تیرور دراین ولایت به صفر رسیده است.

مسئولین محلی ولایت غزنی می گویند که یکی ازاهداف این عملیات بهبود وضع امنیتی غزنی و خارج ساخت ولسوالی ناوه ازکنترول مخالفین دولت می باشد.

سمونمل اسد الله انصافی آمرامنیت این ولایت دراین باره می گوید " به فضل خدا درعملیات خنجرنیروهای امنیتی افغان و آغاز عملیات بهاری دشمن حتی یک انگشت افراد ملکی ونیروهای امنیتی افغان آسیب ندیده است ونیروهای امنیتی ما بخصوص اردوی ملی از توانمندی بالای درمقابل دشمن برخوردارند".

تا کنون مخالفان دولت دراین باره اظهار نظری نکرده اند. غزنی ازولایات نا آرام کشور است که مخالفان دولت به شمول اتباع خارجی درشماری ازولسوالی های آن حضور گسترده دارند.

آغاز عملیات طالبان

مسئولین ولایت غزنی می گویند که یکی از این راکت ها بر جوار اداره امور زنان، دومی در مقابل محل بودو باش سرپرست اداره محلی این ولایت و دو راکت دیگر نیز در ساحه مرکز این ولایت اصابت کرده است که تلفات به دنبال ندارد.

محمد علی احمدی معاون سرپرست اداره محلی ولایت غزنی در این باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت " طالبان براساس اعلامیه ای که روز چهارشنبه پخش کرده بودند، تحرکات وحملاتشان را از صبح امروز درغزنی آغاز کردند که تأثیرات چندانی نداشت".

آقای احمدی افزود " برعلاوه پرتاب راکت، مخالفین دولت درشماری از ولسوالی های این ولایت درمقابل نیروهای افغان به درگیری پرداخته اند که آسیبی متوجه نیروهای افغان نشده است.

از سویی هم گروه طالبان طی اعلامیه ای ادعا کرده اند که در پنج ساعت اول روز نخست عملیات عزم در سطح افغانستان ١٨٠ حمله بزرگ و کوچک را انجام داده اند.

در اعلامیه این گروه آمده است که در این حملات، مراکز نظامی خارجی و داخلی در سطح کشور توسط افراد گروه طالبان مورد حمله قرار گرفته است.

در بخشی از این اعلامیه نگاشته شده است که در پنج ساعت روز نخست عملیات عزم، تنها ۴ نفر از افراد طالبان کشته و ٧ فرد دیگر آنان زخمی شده اند.

طالبان گفته اند که چندین راکت بر میدان هوایی بگرام نیز پرتاب کرده اند اما مسئولین امنیتی افغان می گویند که این راکت ها تلفات و خساراتی به دنبال نداشته است.

همچنان معاون سرپرست اداره محلی غزنی اعلامیه طالبان مبنی بر وارد شدن تلفات از اثراصابت راکت برحرم سرای مقام ولایت غزنی را رد می کند.

مقام های محلی غزنی آغاز عملیات طالبان را جنگ تبلیغاتی خوانده پرتاب راکت، ماین گذاری های کنار سرک وحملات انتحاری را ناشی ازضعف طالبان یاد می کنند.

آقای احمدی دراین باره به صدای امریکا گفت:" درسال گذشته که یک مقطع حساس برای نیروهای افغان بود ومسئولیت های امنیتی را ازنیروهای خارجی به دست می گرفتند؛ طالبان عملیاتی را تحت نام خالد بن ولید راه اندازی کردند که هیچ دستاوردی برای این گروه نداشت و امسال نیز این عملیات طالبان بدون دستاورد پایان خواهد یافت".

مسئولین امنیتی افغان، نیروهای امنیتی کشور و بخصوص اردوی ملی وقوای خاص افغانستان را توانمند خوانده می گویند که طالبان به جز حملاتی چون ماین گذاری های کنارجاده، حملات انتحاری وراکت پراکنی کاردیگری کرده نمی توانند.

به گفته ی این مسئولین این گونه حملات طالبان، بیشتر افراد ملکی را هدف قرار می دهد اما؛ درسال جاری اردوی ملی افغانستان، از توانمندی خاصی برخوردارشده است که طالبان درمقابل آن ضعیف هستند.

درحالی عملیات عزم طالبان از صبح امروز در افغانستان، آغازشده است که به گفته ی مسئولین محلی غزنی نیروهای امنیتی افغان، ازصبح روز چهارشنبه عملیاتی را تحت نام خنجر جهت بیرون راندن مخالفان دولت ازاین ولایت به راه انداخته اند.

به گفته ی مسئولین محلی غزنی ازاثرعملیات تصفیوی نیروهای افغان، که تحت نام خنجر به تشریک مساعی نیروهای امنیتی افغان، در ساحات مختلف این ولایت به راه انداخته شده است درطی دو روز بیش از ٥٠ مخالف دولت که اتباع خارجی نیز شامل آنان است کشته شده ومقدار زیادی اسلحه ومهمات آنان به دست نیروهای افغان افتاده است.

دراین عملیات به نیروهای امنیتی افغان آسیبی نرسیده است وتا کنون نزدیک به ٥ مخالف دولت توسط نیروهای امنیتی افغان درغزنی دستگیرشده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG