لینک های دسترسی

Breaking News

کار عملی پروژهء لوله گاز تاپی آغاز شد


این پایپ لاین ۱۷۳۵ مترطول دارد که ازترکمنستان شروع وبه امتداد افغانستان به پاکستان وبالاخره به کشور هند وصل میگردد.
این پایپ لاین ۱۷۳۵ مترطول دارد که ازترکمنستان شروع وبه امتداد افغانستان به پاکستان وبالاخره به کشور هند وصل میگردد.

سنگ تهداب لوله گاز تاپی یکشنبه از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان،رئیس جمهور ترکمنستان، صدراعظم پاکستان و معاون رئیس جمهور هند در نزدیکی عشق آباد پایتخت ترکمنستان گذاشته شد.

آژانس خبری رویترز به نقل از رئیس جمهور ترکمنستان نوشته است که این پروژه تا ماه دسمبر سال ۲۰۱۹ به بهره برداری سپرده خواهد شد. این پروژه بعد از بیشتر ازدونیم دهه انتظار افتتاح گردید.

پروژه تاپی ۶.۷ میلیارد دالر هزینه میبردارد و قرار داد آن در سال ۲۰۱۰ میلادی میان کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و هند امضا گردید.

این پایپ لاین ۱۷۳۵ مترطول دارد و ۷۰۰ کیلومتر آن با عبور از هرات، فراه و کندهار به پاکستان و بالاخره به هند وصل میگردد.

افغانستان سالانه از بابت ترانزیت گاز ترکمنستان به هند وپاکستان به شکل مستقیم درحدود ۵۰۰ میلون دالر امریکایی عاید خواهد برداشت.

همچنان افغانستان از ترکمنستان در ده سال اول سالانه ۵۰۰ میلون مترمکعب، در ۱۰ سال بعدی سالانه یک میلیارد متر مکعب و در ۱۰ سال بعدتر سالانه ۵، ۱میلیارد مترمکعب گاز خریداری خواهد کرد.

براساس توافق میان چار کشور رهبری این پروژه را شرکت "ترکمن گاز" با ۸۵ در صد سهام برعهده گرفته است وسه کشور افغانستان، هند و پاکستان هر کدام پنج درصد سهام در این شرکت را دارند.

محی الدین نوری سخنگوی وزارت معادن وپترولیم میگوید که با آغاز کار این پروژه برای بیشتر از ده هزار نفر زمینه کار در افغانستان مساعد میگردد و بیشتر از ۷ هزار نفر برای تامین امنیت آن از مناطق مختلف در افغانستان استخدام خواهند شد.

XS
SM
MD
LG