لینک های دسترسی

Breaking News

سنگین: مشخص نیست کی شنود مکالمات را انجام داده است


سنگین: مسدود شدن شبکۀ فیسبوک یک تصمیم بزرگ است
سنگین: مسدود شدن شبکۀ فیسبوک یک تصمیم بزرگ است

وزیر مخابرات افغانستان می گوید که تحقیقات در مورد شنود مکالمات اخیر که توسط ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله به نشر رسید، وظیفۀ ارگان های عدلی و قضای افغانستان می باشد.

امیرزی سنگین، گفت "براساس قانون اساسی افغانستان، مکالمات تلیفونی تمام شهروندان این کشور مصئون است اما در چوکات قانون و حکم محکمه می توان شنود مکالمات را انجام داد."

نشر مکالمات تلیفونی توسط ستاد عبدالله عبدالله که ادعا می شود مربوط ضیاالحق امرخیل رئیس پیشین دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باشد و در یک مورد تازه، نشر صحبت های که ادعا می شود مربوط والی ولایت میدان وردک، سر و صدای های زیادی را در رسانه ها و محافل اجتماعی ایجاد کرده است.

آقای سنگین می گوید وزارت مخابرات تلاش می ورزد تمام مکالمات افغان ها مصؤون باشد اما علاوه می کند که تا کنون روشن نشده که "این مکالمات توسط کی و کدام وسایل ثبت شده است."

وزیر مخابرات افغانستان از دو نوع شنود مکالمات صحبت می کند. یکی آن که "توسط سیستم های قانونی براساس قانون به سیستم های مخابراتی وصل است."

به گفتۀ آقای سنگین "با پیگیری آن سیستم ها می توان پی برد که شنود مکالمات توسط کدام ارگان صورت گرفته است؛ و دوم هم از طریق سیستم های استخباراتی که مغلق و پیشرفته می باشد."

وزیر مخابرات افغانستان به این باور است که باید در قدم نخست روشن شود "شنود توسط کدام نوع سیستم صورت گرفته زیرا سیستم های غیرقانونی هم وجود دارد به گونۀ غیرقانونی وارد افغانستان می شود و وزارت مخابرات جلو آن را گرفته نمی تواند."

افتضاح ویکی لیکس

اما شنود مکالمات تلیفونی در افغانستان تنها در دورۀ مبارزات انتخاباتی صورت نگرفته و این روند در جریان چند سال اخیر – بر اساس گزارش های ویکی لیکس – وجود داشته است.

گزارش افشا شده توسط ویکی لیکس مبنی بر شنود مکالمات افغان ها توسط ادارۀ امنیت ملی ایالات متحده، واکنش شدید دولت افغانستان را در پی داشت.

وزیر مخابرات افغانستان در مصاحبه با فواد لامع، خبرنگار تلویزیون آشنا گفت که پس از نشر گزارش، کابینه افغانستان تصمیم گرفت تا "سیستم که در عرصۀ مبارزه با مواد مخدر در وزارت داخلۀ افغانستان نصب شده بود – و گمان برده شد که ایالات متحده شنود مکالمات افغان ها را توسط همان سیستم انجام داده است – قطع شود."

امیرزی سنگین، وزیر مخابرات افغانستان در ستدیوی صدای امریکا
امیرزی سنگین، وزیر مخابرات افغانستان در ستدیوی صدای امریکا

آقای سنگین می گوید که اکنون آن سیستم قطع می باشد اما "سیستم شنود مکالمات در چوکات ریاست امنیت ملی افغانستان فعال است."

با ایجاد ادعاهای مبنی بر تقلب توسط یک ستاد انتخاباتی علیه رقیب آن، جنجال ها و کنش و واکنش های میان استفاده کنندگان صفحات اجتماعی به ویژه فیسبوک ایجاد شده است.

به تعقیب آن، برخی از وکلای پارلمان به منظور کاهش و جلوگیری از افزایش اینگونه تنش ها، خواهان مسدود شدن فیسبوک شدند.

وزیر مخابرات افغانستان اما می گوید که "مسدود کردن فیسبوک یک تصمیم بسیار بزرگ است" و فکر می کند که "شورای امنیت افغانستان باید در این راستا تصمیم بگیرد" تا روشن شود که چقدر این اقدام به نفع منافع ملی افغانستان است.

آقای سنگین می گوید "از دیدگاه من فیسبوک یک شبکۀ اجتماعی مفید بوده و جوانان افغان از طریق آن شبکه در روند دمکراسی سهم فعالی داشتند." اما آقای سنگین خاطر نشان می کند که این"شبکه اضراری را نیز با خود دارد."

قطع ارسال پیام های کتبی

وزیر مخابرات افغانستان به صدای امریکا گفت که به خاطر جلوگیری از ارسال پیام های کتبی به یک کتلۀ بزرگ از شهروندان افغان در ایام سکوت، در دور نخست انتخابات تصمیم گرفتند تا ارسال پیام های کتبی را قطع کنند.

اما، به گفتۀ آقای سنگین در دور دوم، پس از تحقیقات دریافتند که پیام ها بااستفاده از انترنیت و آنهم از خارج افغانستان به مردم ارسال می شد.

به همین دلیل، به گفتۀ وزیر مخابرات آن وزارت به تصمیم "شخص خودم از تمام شبکه های مخابراتی خواست تا جلو انتقال پیام های کتبی را از خارج به داخل افغانستان بگیرد."

وزیر مخابرات افغانستان در بخش تذکره های الکترونیکی گفت که مشکلات موجود در فرا راه توزیع تذکره های الکترونیکی رفع شده است.

آقای سنگین توزیع تذکره های الکترونیکی را به منظور ثبت درست رقم نفوس افغانستان نهایت مهم دانسته می گوید که وزارت داخلۀ افغانستان روند ثبت نام تذکره های الکترونیکی را در شهر کابل آغاز کرده است.

وزیر مخابرات افغانستان ابراز امیدواری کرد که یا دو سال آینده همۀ شهروندان افغان در سرتاسر آن کشور "از کارت هویت بااعتبار، مصؤون و غیر قابل جعل برخوردار باشند."

این مصاحبه توسط احمد فواد لامع انجام شده است.

XS
SM
MD
LG