لینک های دسترسی

Breaking News

انجام آزمایشات مروج خون مریضان مصاب توبرکلوز ممنوع شد


انجام آزمایشات مروج خون مریضان مصاب توبرکلوز ممنوع شد
انجام آزمایشات مروج خون مریضان مصاب توبرکلوز ممنوع شد

سازمان صحی جهان از حکومات می خواهد تا انجام آزمایشات مروج خون مریضان مصاب توبرکلوز فعال را منع قرار دهند. سازمان صحی جهان می گوید این آزمایشات زیانبار بوده و می تواند منجر به مرگ شود. این اولین بار است که سازمان یاد شده علناً بر ضد این آزمایشات که به گونۀ وسیع در مراقبت از مریضان توبرکلوز کاربرد دارد، هشدار می دهد.

سازمان صحی جهان از انجام آزمایشات مروج خون که در حال حاضر برای تشخیص توبرکلوز فعال کار برد دارد هشدار می دهد، این روند در بسا موارد منجر به تشخیص غلط و تداوی نادرست گردیده و برای صحت عامه زیانبار تمام شده است.

ماریو رفی گلیونی آمر دیپارتمنت توقف توبرکلوز در سازمان صحی جهان می گوید، تحلیل های انجام یافته بالای آزمایشات خون که طی ۱۲ ماه گذشته صورت گرفته است، نشان می دهد که این آزمایشات خطرناک بوده و حکومات باید استعمال آن را توقف دهند.

وی گفت شواهد محکمی وجود دارد که نادرستی و عدم دقت این آزمایشات را برملأ می سازد. پس ما دوکتوران و تمام کارمندان مراقبت های صحی را ترغیب می کنیم تا جهت مراقبت و رسیدگی به توبرکلوز، استعمال آزمایشات خون را متوقف ساخته و در عوض برای تشخیص اشکال فعال توبرکلوز از آزمایشاتی که ما طی سه یا چهار سال گذشته آن را سفارش کرده ایم، استفاده کنند.

سازمان صحی جهان آزمایش جدیدی را توصیه می کند که در اواخر سال گذشته تایید گردید. این آزمایش اشکال معمول توبرکلوز و اشکال مقاوم در برابر دوا را در ظرف ۱۰۰ دقیقه تشخیص می کند. این آزمایش در حدود ۱۶ دالر امریکایی هزینه برداشته و به طور قابل ملاحظه، ۳۰ دالر ارزان تر از آزمایشات مروج در بازار می باشد.

سازمان صحی جهان گزارش می دهد که حد اقل ۱۸ نوع آزمایش معمول خون در بازار ها قابل دسترس است که اکثر آن در کشور های اروپایی و امریکایی شمالی تولید شده واما عمدتاً در کشور های رو به انکشاف به مصرف می رسد، جاییکه توبرکلوز یکی از مشکلات بزرگ صحی تلقی می گردد.

این مواد آزمایشی خون در کلیه حصص جهان به فروش می رسد. آزمایشات یاد شده به گونۀ گسترده در هند کارگرفته شده اما در کشور های دیگر مانند چین، پاکستان، افغانستان و چندین کشور افریقایی و شمال اروپا نیز استعمال می گردد.

سازمان صحی جهان می گوید، سالانه بیش از یک میلیون آزمایش نادرست خون برای تشخیص توبرکلوز فعال صورت می گیرد.

کارین وییر هماهنگ کنندۀ بخش تشخیص و تقویت لابراتوار دیپارتمنت توقف توبرکلوز در سازمان صحی جهان می گوید، از هردو مریض یکی آن تشخیص نا درست چه مثبت بودن و یاهم منفی بودن مرض را دریافت می کند.

او می افزاید آزمایش منفی نادرست به این معنی است که مریضان مصاب توبرکلوز تشخیصی را دریافت می کنند که می گوید آنها مبتلا به توبرکلوز نیستند، پس آنها به انتقال مرض به دیگران ادامه داده و شاید هم خود شان بمیرند چونکه توبرکلوز آنها نا علاج باقی می ماند. در آزمایش مثبت نا درست، بدیهی است که مریضان دوای ضد توبرکلوز را دریافت می دارند در حالیکه عامل اصلی مرض در نزد آنها تداوی ناشده باقی می ماند.

داکتر وییر می گوید فروش آزمایشات غیر معیاری، تجارت چندین میلیون دالری است. او اضافه می کند که تولید کنندگان این آزمایشات مشوق های بزرگی را در یافت می کنند تا محصولات خطرناک خود را به فروش برسانند و بار ها برای نیل به این هدف روش های نا درستی را در پیش گرفته اند.

سازمان صحی جهان گزارش می دهد که همه ساله ۴.۹ میلیون واقعۀ فعال توبرکلوز در جهان وجود دارد که بر اساس تخمین آن اداره هر سال ٧.۱ میلیون نفر در جهان در اثر ابتلأ به توبرکلوز جان خود را از دست می دهند. ادارۀ صحت سازمان ملل متحد می گوید تشخیص به موقع و مؤثر توبرکلوز حیات شمار زیاد انسان ها را حفظ خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG