لینک های دسترسی

Breaking News

پیروزی برنی سندرز و تدکروز در ایالت ویسکانسن


راست - برنی سندرز دموکرات، چپ - تدکروز جمهوریخواه
راست - برنی سندرز دموکرات، چپ - تدکروز جمهوریخواه

نتایج انتخابات مقدماتی میان حزبی در ایالت ویسکانسن، به نفع کاندیدهای ردۀ دوم حزب دموکرات و جمهوریخواه تمام شد.

برنی سندرز دموکرات توانست با تفاوت ۵۳.۳ درصد در برابر ۴۶.۲ درصد، هیلری کلنتن کاندید پیشتاز هم حزبی اش را شکست دهد حالانکه تدکروز با تفاوت چشمگیر ۵۲.۷ درصد در برابر ۳۰.۶ درصد توانست دونالد ترمپ را عقب زند.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا

کاندیدان دموکرات و جمهوریخواه چگونه به عنوان نامزد نهایی حزب انتخاب می شوند؟

دموکراتها:

برای به دست آوردن نامزدی حزب، نامزد دموکرات به حمایت ۲۳۸۳ نماینده ایالتی حزب نیاز دارد.

نماینده‌گان هیلری کلنتن تا ۱۱ می: ۲۲۳۹

نماینده‌گان برنی سندرز تا ۱۱ می: ۱۴۶۹

مجموع نماینده‌گان ایالات هایی که تا کنون در آن انتخابات مقدماتی برگزار نشده است: ۱۰۵۷

جمهوریخواهان:

برای به دست آوردن نامزدی حزب، نامزد جمهوریخواه به حمایت ۱۲۳۷ نماینده ایالتی حزب نیاز دارد.

نماینده‌گان دونالد ترمپ تا ۱۱ می: ۱۱۳۵

نماینده‌گان تد کروز تا ۱۱ می: ۵۶۵ (پس از شکست در اندیانا، کروز از کارزار انتخاباتی کنار رفت.)

نماینده‌گان جان کیسک تا ۱۱ می : ۱۵۳ (پس از انتخابات در اندیانا از کارزار انتخاباتی کنار رفت.)

مجموع نماینده‌گان ایالات هایی که تا کنون در آن انتخابات مقدماتی برگزار نشده است: ۴۳۸

هفتم جون (در کالیفورنیا، مونتانا، نیوجرسی، نیومکسیکو، دکوتای شمالی و دکوتای جنوبی) روز عمدۀ دیگر در انتخابات میان حزبی جمهوریخواهان و دموکرات ها می باشد.

تدکروز جمهوریخواه، پس از پیروزی در برابر هوادارانش در ویسکانسن ظاهر شد و از همۀ ساکنین آن ایالت که برای وی رای داده بودند، سپاسگزاری کرد.

آقای کروز یکبار دیگر تاکید ورزید که بدون شک هیلری کلنتن را شکست داده و به قصرسفید راه خواهد یافت و قانون مراقبت های صحی بارک اوباما را تعدیل کرده و توافقنامۀ هسته یی کشور های غرب با ایران را لغو می کند.

این کاندید جمهوریخواه بر مبارزه علیه دهشت افگنی تاکید ورزیده گفت "اسلام تندرو افراطی را شکست داده و گروه دولت اسلامی یا داعش را محو" خواهد کرد.

این پیروزی کروز به منتقدین دونالد ترمپ این امیدواری را ایجاد کرد که می توانند جلو تحرکیت و پیروزی های آیندۀ ترمپ، میلیاردر جمهوریخواه را بگیرند.

برنی سندرز دموکرات با پیروزی در ایالت ویسکانسن به ششمین پیروزی خود در هفت ایالت رسید. آقای سندرز گفت "اگر گفته های ابراهام لینکن را در گتیزبورگ خلاصه کنم: این مبارزات انتخاباتی مردم، توسط مردم برای مردم است."

این پیروزی قدرت سیاسی هواخواهان و ستاد انتخاباتی سندرز، سناتور ایالت ورمونت، را افزایش می دهد اما نتایج حاصله نمی تواند سبقت هیلری کلنتن، کاندید پیشتاز حزب دموکرات را تحت شعاع قرار دهد.

مبصرین سیاسی به این باور اند که سندرز در انتخابات مقدماتی ایالت وایومنگ که روز شنبه برگزار می شود نیز کاندید دلخواه به شمار می آید.

خانم کلنتن از قبل گویا پیروزی سندرز را حدث زده بود به همین دلیل به گفتۀ مبصرین سیاسی "توجه بیشتر خود را جانب نیویارک مبذول داشته جاییکه برای کسب ۲۹۱ نمایندۀ انتخاباتی به رقابت خواهد پرداخت."

تلاش برای جلوگیری از سبقت ترمپ

جمعی از رهبران جمهوریخواهی مخالف ترمپ، روز سه شنبه در نیویارک گرد هم آمده با تمویل کنندگان انتخاباتی ملاقات کرده اند. آنان تلاش می ورزند مانع ترمپ در کسب اکثریت نمایندگان انتخاباتی جمهوریخواه گردند.

رسانه ها و مبصرین امریکایی می گویند که اگر در انتخابات مقدماتی میان حزبی جمهوریخواه، هیچ یک از کاندید ها نتواند ۱۲۳۷نمایندۀ انتخاباتی را کسب کند؛ در آن صورت، حزب جمهوریخواه خود نامزد حزب را در انتخابات نهایی برخواهد گزید.

کروز باید تلاش کند ترمپ را در نیویارک شکست دهد.
کروز باید تلاش کند ترمپ را در نیویارک شکست دهد.

تدکروز با پیروزی در ویسکانسن به کسب ۵۱۷ نمایندۀ انتخاباتی موفق شد. حالانکه دونالد ترمپ رای ۷۴۳ نمایندۀ انتخاباتی جمهوریخواه را با خود دارد. انتخابات مقدماتی نیویارک با داشتن ۹۵ نماینده، به تاریخ ۱۹ اپریل که ایالت و شهر ترمپ حساب می شود، آزمون دیگری برای کروز خواهد بود تا بتواند مانع کسب نمایندگان بیشتر توسط ترمپ گردد.

دونالدترمپ که پیش از مسدود شدن مراکز انتخاباتی ایالت ویسکانسن به نیویارک رفته بود، در واکنش به پیروزی تدکروز، سناتور تکزاس چیزی نگفت اما ستاد انتخاباتی اش با نشر اعلامیه یی کروز را "بدتر از یک دست نشانده" خواند که به گفتۀ ستاد انتخاباتی ترمپ "رهبران حزب جمهوریخواه کروز را برای گرفتن نامزدی حزب جمهوریخواه از ترمپ، استفاده می کنند."

نمایندگان انتخاباتی دموکرات

یک کاندید حزب دموکرات برای کسب نامزدی آن حزب در انتخابات ماه نومبر به کسب ۲۳۸۳ نمایندۀ انتخاباتی نیاز دارد.

ایالت ویسکانسن دارای ۸۶ نمایندۀ انتخاباتی دموکرات است که برنی سندرز با پیروزی در آن ایالت توانست رای ۴۵ نمایندۀ انتخاباتی را از آن خود کند؛ حالانکه، هیلری کلنتن در آن ایالت به کسب رای ۳۶ نمایندۀ انتخاباتی موفق شد.

هیلری تا کنون به شمول نمایندگان ارشد حزبی به کسب ۱۷۴۳ نمایندۀ انتخاباتی موفق شده و برنی سندرز توانسته است به شمول نمایندگان ارشد حزبی، رای ۱۰۵۶ نمایندۀ حزبی را از آن خود کند.

تاهنوز ۱۹۶۶ نمایندۀ انتخاباتی دموکرات در ایالت های باقی مانده که در آن، انتخابات مقدماتی برگزار نشده است.

نمایندگان حزبی جمهوریخواه

یک کاندید حزب جمهوریخواه برای کسب نامزدی آن حزب در انتخابات سرتاسری ماه نومبر ایالات متحده به ۱۲۳۷ نمایندۀ انتخاباتی نیاز دارد.

ایالت ویسکانسن دارای ۴۲ نمایندۀ انتخاباتی جمهوریخواه بود که تدکروز با پیروزی در آن توانست (پس از شمارش ۷۵ درصد آرأ) رای ۳۳ نمایندۀ انتخاباتی را از آن خود کند، حالانکه ترمپ به کسب رای ۳ نمایندۀ انتخاباتی موفق شده است.

تدکروز باوجود پیروزی در ویسکانسن نتوانسته است از دونالد ترمپ سبقت جوید. این سناتور ایالت تکزاس پس از شکست ترمپ درویسکانسن به کسب ۵۱۴ نمایندۀ انتخاباتی موفق شده حالانکه دونالد ترمپ در انتخابات مقدماتی ایالت ها در چند ماه اخیر رای ۷۴۳ نمایندۀ انتخاباتی را از آن خود کرده است.

باتوجه به تعداد بیشتر کاندیدان جمهوریخواه در مقایسه با دموکرات ها و تقسیم رای نمایندگان انتخاباتی در میان آنان، تا هنوز ۸۸۸ نمایندۀ انتخاباتی جمهوریخواه در ایالت های باقی مانده است که انتخابات مقدماتی در آن برگزار نشده است.

مبصرین سیاسی و کارشناسان امور انتخاباتی ایالات متحده می گویند که اگر کاندید های جمهوریخواه نتوانند در رقابت های مقدماتی رقم مشخص نمایندگان انتخاباتی را از آن خود کنند، در نهایت رهبری حزب جمهوریخواه تصمیم خواهد گرفت که کدام کاندید به عنوان نامزد نهایی در انتخابات ماه نومبر شرکت ورزد.

XS
SM
MD
LG