لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های امریکا گسترش یافته است


تظاهرات محصلان در دانشگاه نیویارک
تظاهرات محصلان در دانشگاه نیویارک

تنش میان محصلان معترض طرفدار فلسطین و مسوولان چندین دانشگاه معتبر ایالات متحده شدت گرفته و تا اکنون بیش از صد محصل معترض بازداشت شده اند.

برخی محصلان یهود از تهدید و برخورد با احساسات یهودستیزانهٔ سایر محصلان گزارش داده اند. دانشگاه کولمبیا در واکنش به تظاهرات محصلان،‌ صنوف حضوری را لغو کرد و برای مهار کردن وضعیت به پولیس اجازه ورود به دانشگاه را داد.

محمد خلیل، نمایندهٔ محصلان دانشگاه کولمبیا، گفت: "دانشگاه به ما دستور داد که وضعیت را مدیریت کنیم، اما بدبختانه خودشان پولیس را اینجا آوردند. خواست محصلان واضح است و فقط می‌خواستند به حمایت از محصلانی که توسط پولیس بازداشت شده اند و از دانشگاه تعلیق شده اند، راهپیمایی کنند."

جوزف هاولی، استاد دانشگاه کولمبیا، می‌گوید که دانشگاه با دخیل ساختن پولیس "ابزار نادرست" را به کار بست. او گفت: "این اقدام عناصر رادیکال بیشتر را که بخشی از تظاهرات محصلان ما نبود، مجذوب کرد."

با اینحال،‌ صدها محصل معترض از دستور دانشگاه برای ترک محل تجمع اعتراضی شان سرپیچی کردند. آنان با سر دادن شعارها، مسوولان دانشگاه‌های ایالت نیویارک را ترغیب می‌کردند تا از تلاش‌های مرتبط با جنگ اسراییل در غزه دست بکشند.

میمی الیاس، یکی از محصلانی که بازداشت شده بود، به خبرگزاری فرانس‌ پرس گفت: "تا زمانی اینجا خواهیم ماند که آنان [مسوولان دانشگاه] به خواست‌های ما گوش فرا دهند. ما یهودستیزی یا اسلام‌ستیزی را نمی‌خواهیم. ما خواستار آزادی برای همگان استیم."

محصلان معترض در صحن دانشگاه کولمبیا سخنرانی‌هایی ایراد کرده و در آن "اسراییل و صهیونیزم" را تقبیح و مقاومت مسلحانهٔ فلسطینیان را تمجید کردند.

دیوید لوری، استاد دانشگاه کولمبیا، در پی بازداشت‌ها گفت: "ما از کالج برنارد و دانشگاه کولمبیا می‌خواهیم تا فوراً توقیف محصلان و اتهامات علیه آنان را لغو کنند. این موضوع از سجل و سوانح محصلان پاک شده و تمام حقوق و امتیازات آنان فوراً اعاده شود. ما می‌خواهیم هیچ نوع اقدام انضباطی بدون طی مراحل، علیه محصلات معترض اتخاذ نشود و بدون مشورت کمیتهٔ اجرایی دانشگاه، نباید در داخل محوطه دانشگاه به پولیس اجازه داده شود."

افزون بر این،‌ روزنامهٔ نیویارک تایمز گزارش داده است که پولیس شهر نیویارک محصلانی را بازداشت کرده است که در صحن دانشگاه نیویارک تظاهراتی را به حمایت از فلسطینیان برگزار کرده بودند. دانشگاه نیویارک این اقدام محصلان را "بی‌نظمی، اخلال و برانگیختن" توصیف کرده است.

تظاهرات مشابه در انستیتیوت تکنالوژی ماساچوستس و دانشگاه‌های یل و میشیگن نیز برگزار شده بود که بر اساس گزارش‌ها کم از کم ۴۷ محصل معترض در این دانشگاه‌ها نیز از سوی پولیس بازداشت شده اند.

گروهی از محصلان دانشگاه هاروارد به نام "کمیتهٔ همبستگی فلسطینیان" در یک پیام انستاگرام گفته اند که مسوولان این دانشگاه اقدام به لغو این کمیته کرده اند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در اکتوبر سال گذشته، دانشگاه‌های ایالات متحده شاهد مناظرات داغ فرهنگی بوده و مسوولان از افزایش احساسات ضد یهودی خبر داده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که "هرگونه تظاهرات ضد یهودی" را تقبیح می‌کند. او همچنان گفت: "همچنان کسانی را نکوهش می‌کنم که پی نمی‌برند که بر فلسطینیان چه می‌گذرد."

پولیس شهر نیویارک برای جلوگیری از تقابل احتمالی میان گروه‌های رقیب و مخالف، در جاده‌های ساحهٔ منهاتن جابجا شده است.

در تهیه این مطب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز، اسوشیت دپرس و فرانس‌پرس کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG