لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجه امریکا:ویزه ترجمان ها منوط به تصمیم کانگرس


ویزه خاص مهاجرت برای حفظ جان ترجمان ها در نظر گرفته شده است
ویزه خاص مهاجرت برای حفظ جان ترجمان ها در نظر گرفته شده است

تلاش ها برای تمدید سهمیه ویزه خاص مهاجرت برای ترجمان ها و افرادی که با قوای امریکایی در افغانستان کار کرده اند، بعد از خروج قوای امریکایی و فراتر از سال ۲۰۱۶ ادامه دارد.

یک گروهی چند عضوی از اعضای مجلس نماینده گان و مجلس سنای امریکا پیشقدم شده اند و کوشش دارند که برنامه اهدای ویزه به ترجمان های افغان گسترده تر و سریع تر شود.

بتاریخ بیست و یک جولای جین شهین و جان مکین، اعضای سنای امریکا لایحه جدیدی را برای سهمیه یک هزار ویزه مهاجرت خاص برای ترجمان های افغان و کسانیکه به نوعی در ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان همکار بوده اند، الی ختم سال مالی به کانگرس معرفی نمودند. بتاریخ سی جولای این لایحه به عنوان لایحه اضطراری حفاظت متحدین افغان سال ۲۰۱۴ به حمایت اعضای مجلس نماینده گان کانگرس امریکا به تصویب رسید و به سنای امریکا فرستاده شد.

این لایحه بتاریخ اول اگست ازطرف سنای امریکا تصویب شده و جان کری، صدور این ویزه ها را ازجانب وزارت خارجه نیز تایید نمود. ریئس جمهور اوباما نیز بعد از یک هفته این لایحه را توشیح نمود تا برای یک هزار ترجمان افغان ویزه داده شود.

معین وزارت خارجه امریکا برای تمدید ویزه خوشبین است
معین وزارت خارجه امریکا برای تمدید ویزه خوشبین است

​هیدر هیگن باتم، معین وزارت خارجه امریکا سرمقاله ای ویژه ای درمورد ویزه مهاجرت خاص برای افغانها دربلاگ وزارت خارجه منتشر نموده است و اظهار امیدواری نموده است که کانگرس امریکا لایحه توزیع ویزا را بزودی تصویب کند تا برای افغانهای که در خطر قرار دارند، ویزه اقامت داده شود.

خانم هیگن باتم درمصاحبه اختصاصی با تلویزیون آشنای صدای امریکا گفت هرگاه این لایحه تصویب شود، وزارت خارجه سریع برای افغانها که پروسه این ویزه را طی کرده اند و انتظار ویزه را دارند، ویزه داده میشود.

خانم هیگن باتم همچنان در مورد برنامه امتیازات کوتاه مدت این ویزه اشاره کرد و گفت با آنکه برنامه مشکلاتی داشت اکنون برنامه ها بهبود یافته است.

تمدید لایحه وامتیازات ویزه

درماه می سال جاری لایحه تمدید سه هزارویزه خاص مهاجرت یا اس آی وی الی ختم سال ۲۰۱۵ به کانگرس سپرده شد تا برای ترجمان ها، کارمندان سازمان های امریکای، رسانه های امریکایی ویزه داده شود، اما تاکنون این لایحه در کانگرس انتظار تصویب را دارد.

بلومنور: کانگرس باید ویزه ترجمان های افغان را تصویب کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:44 0:00

ارل بلوم ناور عضو دموکرات کانگرس امریکا میگوید در حال حاضر یشتر از ۶۴۰۰ درخواستی تحت این برنامه منتظر است تا به آن پرداخت شود، اما نظر به مراحل رسیدگی پیچیده در دوایر حکومت ایالات متحده، فقط در حدود ۴۰۰ درخواستی ویزه طی یک ماه تکمیل میشود.

بلوم ناور میگوید امریکا به تعهد خود برای حفظ جان کسانیکه با آنها در جنگ ها با قوای امریکایی کمک کرده اند، پابند است.

او گفت در این کشور ها، حتی جان مقام های دولتی محفوظ نیست، به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا این افراد از حملات طالبان مصئون شوند به یک محل امن انتقال داده شوند.

در این برنامه ویزه خاص مهاجرت امتیازات کوتاه مدت همچون مساعدت ها یافتن محل رهایش، کاریابی و خدمات صحی رایگان شامل میباشد. اما این مساعدت ها کوتاه مدت بوده و افغانها با مشکلات در زنده گی در امریکا روبرو استند.

بلومنورمیگوید برای حل این معضله کوشش های جدی ادامه دارد "موسسات غیر انتفاعی نیزبرای حل این مشکل پیشقدم شده اند به این افراد کمک کنند. من آگاه هستم که بعضی از سربازان هم شخصاً برای مساعدت به این ترجمان ها و خانواده هایشان همکاری نموده اند. و بهتر است درینجا با مشکلات روبرو شوند اما جان شان حفظ گردد."

افغانها طی بیشتر از یک دهه ماموریت نظامی امریکا با قوای امریکایی در تامین امنیت افغانستان کارکرده اند. تعدادی ازین افراد با اخذ ویزه خاص مهاجرت به امریکا آمده اند. اما تعدادی زیادی ازین ترجمان ها انتظاراخذ ویزه خاص مهاجرت استند. درصورت تصویب لایحه تمدید ویزه خاص مهاجرت برای تعداد بیشتر افغانها ویزه خاص اقامت اجرا میشود.

XS
SM
MD
LG