لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت طالبان حملۀ ایران را بر اسراییل 'دفاع مشروع' خواند


ایران در اولین ساعات روز یکشنبه صدها طیارهٔ بی‌سرنشین تهاجمی و راکت را به سمت اسراییل پرتاب کرد.
ایران در اولین ساعات روز یکشنبه صدها طیارهٔ بی‌سرنشین تهاجمی و راکت را به سمت اسراییل پرتاب کرد.

به سلسلۀ واکنش‌ها به حملات ایران بر اسراییل، وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که حملۀ دیشب ایران بر اسراییل، اقدامات "دفاعی مشروع" تهران بوده است.

ایران در واکنش به حمله اسراییل بر قونسلگری این کشور در سوریه، اواخر روز شنبه حملات تلافی جویانهٔ خود را با شلیک میزایل‌ها و پرتاب طیاره‌های تهاجمی ‌بدون سرنشین (درون) از خاک خود به سمت خاک اسراییل آغاز کرد.

در این حال وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که حملۀ اسراییل بر قونسلگری ایران در سوریه، ادامۀ "جنایت‌های" این کشور بوده که برخلاف تمام معیارهای دپلوماتیک و قوانین بین‌المللی انجام شده است.

در اعلامیه این وزارت که امروز یکشنبه ۱۴ فبروری (۲۶ حمل) نشر شد، آمده است که در پاسخ به این حمله "جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته اقدامات دفاعی مشروع انجام داد".

وزارت خارجۀ حکومت طالبان، اسراییل را به تلاش به انجام اقدامات تحریک‌آمیز، نقض حریم سایر کشورها و گسترش ناامنی در منطقه متهم کرده است.

همچنان وزارت خارجۀ حکومت طالبان ادعا کرده است که اسراییل از اکتوبر سال گذشته به این طرف بیش از ۳۳هزار غیرنظامی را در غزه کشته است.

در اعلامیه این وزارت آمده است: "امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) از همه کشورهای بانفوذ جهان و منطقه می‌خواهد تا برای جلوگیری از گسترش بیشتر بحران، تلاش‌های خود را برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی (اسراییل) تسریع بخشند."

این در حالی است که وزارت خارجۀ ایران نیز با نشر اعلامیه‌ای حملات دیشب این کشور را اقدامات دفاعی در "اعمال حق دفاع مشروع" خوانده و آن را رویکرد مسوولانه تهران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کرده است.

این وزارت امروز یکشنبه گفت: "...ایران در صورت لزوم در اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه اقدامات متجاوزانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، تردیدی به خود راه نخواهد داد."

همچنان وزارت خارجه ایران گفته است که این کشور به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، متعهد است، اما از حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع ملی خود در برابر هرگونه استفاده غیرقانونی از زور و تجاوز مبارزۀ قاطع خواهد کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز با نشر پیامی در ایکس، ضمن تعهد این کشور به منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل گفته است که تهران به دنبال تشدید تنش یا درگیری در منطقه نیست.

این در حالی است که کشورهای غربی و ملل متحد حملات ایران به اسراییل را محکوم کرده و هشدار داده اند که این حملات تهدیدی برای تشدید بی‌ثباتی در شرق میانه است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد نیز ضمن محکوم کردن این حملات، خواستار توقف فوری درگیری‌ها در شرق میانه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG