لینک های دسترسی

Breaking News

آسمان مرموز، کتابی از یک جوان افغان


عطیه ابوی
عطیه ابوی

داستانی از عشق، عزت و خیانت، این کلماتی است که در مورد کتاب The Secret Sky یا (آسمان مرموز) نوشته عطیه ابوی، گزارشگر شبکه های جهانی CNN و CBS نوشته شده است.

داستان فاطمه یک دختر هزاره که مطیع و وظیفه شناس ببار آمده و سلیمان پسر پشتونی که از کودکی برایش گفته شده است که از رسم و رواج قبیله اش دفاع کند. قرار نبود این دو بهم دل بدهند، اما شد، و این کتاب روایت عشق این دو با تمام زیبایی ها و زشتی های آن در افغانستان امروزه است. مبارزه فاطمه و سلیمان با خانواده های شان، با فرهنگ شان و با طالبان برای با هم بودن است.

کتاب آسمان مرموز
کتاب آسمان مرموز

عطیه در افغانستان متولد نشده است، او در امریکا بزرگ شده و درس خوانده و حتی به زبان کشورش هم کاملاً آشنا نیست اما در خانواده همواره قصه های از افغانستان پیشین و دوره های خوش زندگی مردم برایش گفته شده بود. و بعد او در دوره خبرنگاری در افغانستان برای پوشش ماجرا های جنگ به هر گوشه افغانستان سر زده و به گفته خودش با هر کسی صحبت کرده است.

او میگوید فرهنگ کشورش زیبا است اما در کنار آن زشتی های هم دارد که آن را باید گفت. از جانبی عطیه میگوید هر آنچه خارجی ها از افغانستان شنیده اند جنگ و بدبختی بوده و او خواسته است جهان را با مردم کشورش، با دین اسلام و سنن افغانی آشنا سازد به همین علت این کتاب را نوشته است.

خانم ابوی میگوید کسانی که این کتاب را خوانده اند از هر قشر جامعه برداشت های خوبی از آن داشته اند. او از قول یک دانش آموز نوجوان میگوید که بعد از خواندن (آسمان مرموز) عقیده اش در مورد مسلمانان تغیر خورده است قبل بر آن او در مورد مسلمانان تعصب و بدبینی داشت که حال ندارد.

ناشرین هفته وار که یک نهاد معتبر نشراتی است در نقدی که بر این کتاب دارد مینویسد که در آن از خشونت های ناراحت کننده جسمی، روانی و جنسی علیه زنان، مردان و کودکان در هر طبقه و اقشار مختلف افغانستان یاد شده است. در این داستان از قهرمانی، شجاعت، مهربانی و قربانی هم می شنویم.

توجه کنید به مصاحبه با خانم عطیه ابوی

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:21 0:00
لینک دانلود


  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG