لینک های دسترسی

Breaking News

'بی توجهی دولت' باعث شده هنر تیاتر در هرات رشد نکند


مسوولان مدیریت تیاتر ولایت هرات می گویند ‌بی توجهی دولت به این هنر باعث شده تا فرهنگ پذیرش هنر تیاتر در بین خانواده ها نهادینه نشده و از پیشرفت باز ماند.

فرهنگیان هرات این موضوع را،‌ در مراسم فراغت ۴۰ تن از جوانان دختر و پسر از رشته بازیگری و تیاتر در این ولایت غربی بیان کردند.

تیاتر هنری است که قدمت ۹۰ ساله در افغانستان، خصوصا ولایت غربی هرات دارد. اما با اینهمه هنوز بازیگران این هنر نه در خانه روز خوشی دارند و نه در جامعه.

حالا در اقدامی بی سابقه ۴۰ تن از جوانان دختر و پسر در ولایت غربی هرات بعد از سپری نمودن هشت ماه آموزش های مسلکی در مدیریت تئاتر این ولایت فراغت شان را به عنوان اولین دور از دانش آموخته گان این هنر جشن می گیرند.

این جوانان در مراسم فراغت شان با اجرای یک پرده تیاتر واقعیت زندگی بازیگران این هنر فراموش شده در افغانستان را به نمایش گذاشتند.

این جوانان می گویند می خواهند تا بعد از این درد مردم را از طریق هنرشان به گوش مسوولین برسانند اما با انهم نگران آینده این هنر هستند.

حمید زاهد یکی از این دانش آموخته گان می گوید که در ابتدا طرفدار هنر نبوده اما وقتی به عرصه گام گذاشته فهمیده که شناخت هنر یعنی شناخت فرهنگ.

او میگوید دراین دوره اموزشی فن بیان، ‌حرکات تمثیلی، بازیگری، ‌کارگردانی و نویسندگی را آموزش دیده اند که حالا ۷۰ فیصد توانایی این را دارد تا درد مردم را از طریق هنر تیاتر پیاده نموده و به گوش مسوولین برساند.

مریم محمدی یکی دیگر از این هنرمندان جوان میگوید هر نمایشی یک هدف و پیام دارد و بیشتر نمایش های تمثیلی ما برگرفته از مشکلات اجتماعی جامعه ما است.

علاقمندی جوانان به هنر تیاتر در ولایت غربی هرات در حالی رو به افزایش است که مسوولین محلی در این ولایت از نبود امکانات کافی برای رشد این هنر سخن میزنند.

فریدون فکوری مدیر تیاتر هرات میگوید با اینکه سالها از تاسیس این صنعت در افغانستان می گذرد اما تا بحال هیچ کمکی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و حتی نهادهای خارجی برای پیشرفت این هنر صورت نگرفته است.

آقای فکوری همچنان از وزیر آینده اطلاعات و فرهنگ افغانستان می خواهند تا با توجه بیشتر به هنر تیاتر، زمینه پذیرش و نهادینه شدن فرهنگ آن در بین خانواده ها را مساعد نماید.

او می گوید نیاز است تا مسوولین فرهنگی نخست تیاتر را به عنوان یک هنر بشناسند.

از سوی دیگر جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، نبود پوهنزی تیاتر و سینما در پوهنتون این ولایت را دلیلی بر رکود این هنر و محرومیت افغان ها از داشتن کارمندان مسلکی در این رشته هاعنوان میکند.

این مسئول فرهنگی همچنان میگوید طی ۱۳ سال گذشته واقعا به هنر تیاتر بی توجهی صورت گرفته و تا کنون وزارت اطلاعات و فرهنگ برای پیشرفت و تقویت صنعت تیاتر در این ولایت بودجه ای در نظر نگرفته است.

این نگرانی در حالی مطرح می شود که از چندی به این سو هنرمندان هراتی با اجرای زنده پرده های تیاتر در روزهای جمعه بگونه رایگان برای مردم، سعی در جلب توجه خانواده ها و گسترش این هنر از دست رفته در این ولایت غربی دارند.

XS
SM
MD
LG