لینک های دسترسی

Breaking News

سومین کنفرانس بین المللی گفتگوهای امنیتی در هرات


سومین کنفرانس بین المللی گفتگو های امنیتی هرات
سومین کنفرانس بین المللی گفتگو های امنیتی هرات

سومین " کنفرانس بین المللی گفتگوهای امنیتی هرات" روز شنبه از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در ارگ تاریخی هرات در حالی برگزار شد که در آن مقام های ارشد دولتی و امنیتی افغانستان به همراه شماری از کارشناسان، محققان، نخبه های سیاسی تقریبا ۲۵ کشور جهان اشتراک کرده بودند.

داوود مراديان رييس انستيتوت مطالعات استراتژيك افغانستان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، ایجاد جو اعتماد بین کشور های منطقه را از اهداف مهم این برنامه برشمرد « گفتگوهای امنیتی هرات روی دو هدف مشخص صورت میگیرد:
اول ایجاد یک فضا و مکان همیشگی برای تبادل نظر و گفتگو است
دوم میخواهیم یک نگاه انسانی تر نسبت به مقوله امنیت داشته باشیم.»

در این کنفرانس داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی رییس جمهور کرزی، تروریزم را یک امر جهانی خوانده، نیرو های خارجی در افغانستان را متهم به عدم مقابله با دهشت افگنان کرد.

آقای سپنتا گفت اگر حمله به مواضع دولت اسلامی"داعش" در سوریه و عراق مجاز است پس چرا ویران کردن پایگاه های القاعده و طالبان در آن سوی مرز های افغانستان مجاز نیست؟

آقای سپنتا گفت « واقعیت جهان امروز ما اینست که ۱۳ سال پس از آغاز جنگ ضد تروریزم امروز گروه هایی به مراتب نیرومند تر تروریستی از سال ۲۰۰۲ جهان ما ، منطقه ما و همزیستی کشور های ما را تهدید میکنند.

و سئوالی که مطرح میشود اینست که چرا مجاز است که جامعه بین المللی پایگاه های دولت اسلامی داعش و القاعده را در سرزمین های سوریه و عراق نابود کند اما پناه گاه ها و پایگاه های القاعده و طالبان را در منطقه ما مورد هدف قرار ندهند. با چنین سیاسی ممکن نیست در تروریزم پیروز شد.»

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنان گفت حکومت وحدت ملی تا سه روز دیگر موافقت نامه همکاری های امنیتی با ایالات متحده را امضاء خواهد کرد.

او حضور نیروهای ناتو در افغانستان را موثر در عرصه تداوم امنیت خواند.

آقای سپنتا گفت « من سهم ارزنده و فداکاری سربازان جامعه بین المللی را در افغانستان میدانم که چقدر به مردم ما کمک کردند تا کشور ما از سلطه طالبان و حامیان انها نجات یابند. یک بار دیگر تکرار میکنم من عمیقا طرفدار امضای قرارداد همکاری های امنیتی با ایالات متحده امریکا و حضور قانونی نیروهای ناتو در کشور ما برای اموزش و تجهیز سربازان افغان هستم و خوشحال هستم که این امر توسط حکومت اینده ما در روز سه شنبه صورت خواهد گرفت.»

سید فضل الله وحیدی والی هرات نیز، این کنفرانس را بدلیل بومی بودن ان برای ایجاد امنیت در افغانستان موثر دانست.

سید فضل الله وحیدی گفت « اوضاع افغانستان بسیار چالش های مختلف را در پیش دارد اما امیدوار هستیم به همین کنفرانس این مسایل ما تا حدی کم شود چرا که همیشه در مورد افغانستان نسخه هایی که از بیرون میامد بدرد ما نمیخورد ولی حالا که خود افغانها جمع میشوند و در افغانستان این کار میشود این یک افتخار بزرگ است.»

اما آگاهان امور بر این باورند که این کنفرانس در پایان نتایج مشخصی را بدنبال نخواهد داشت بلکه در دراز مدت میتواند برای تحکیم امنیت و آوردن ثبات تاثیر گذار باشد.

این کنفرانس که زیر تدابیر شدید امنیتی در ولایت هرات برگزار شده، برای دو روز ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG