لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت سومین واقعه مثبت پولیو در افغانستان


کودک مصاب به پولیو از نُه ماه گذشته تا اکنون واکسین نشده است
کودک مصاب به پولیو از نُه ماه گذشته تا اکنون واکسین نشده است

مسؤولین معافیت کتلوی ولایت کندز می‌گویند که بعد از شش سال، نخستین واقعۀ پولیو یا فلج اطفال در ولسوالی ارچی این ولایت شناسایی گردیده است.

مسؤولین صحی در این ولایت می‌گویند، یک طفل ۱۴ ماهه که بعد از تب شدید از سوی والدین اش به کلینیک صحی برده شد، داکتران با دیدن وضعیت کودک مشکوک شدند.

غلام جیلانی عطایی آمر معافیت کتلوی کندز در این می‌گوید "تیم صحی به ساحه رفته تا طفل را از نزدیک ببیند، بعد از معاینات معلوم شد که طفل به نام مزدلفه که دختر است، به بیماری پولیو یا فلج اطفال مصاب گردیده است".

عزیزالله پدر این طفل می‌گوید "قبلاً کدام تکلیف نداشت، البته بعد از تب‌های شدید دیدم که حرکات یک پایش ضعیف است، وقتی که به کلینیک مراجعه کردم، داکتران گفتند که ممکن پولیو باشد، از طفلم معاینات گرفت اما اکنون معلوم شد مصاب به بیماری پولیو شده است".

او تأیید می‌کند که دخترش از زمان تولد تا اکنون، دوبار واکسین پولیو را گرفته است؛ اما از نُه ماه به این طرف واکسین پولیو برایش به شکل منظم تطبیق نشده است.

داکتر کریم باجوری مسؤول سازمان صحی جهان (WHO) در ولایت کندز نیز می‌گوید با تثبیت این واقعۀ مثبت پولیو، پس از شش سال این نخستین بار است که یک کودک 14 ماهه در ولایت به پولیو مصاب شده است.

او افزود "در شش سال گذشته نخستین واقعه پولیو است که در ولسوالی دشت ارچی این ولایت ثبت می‌گردد، نمونه یا سمپل طفل گرفته و نتیجه آن معلوم شده که پولیو مثبت است. جینوتایپ آن از شهر کویته است و از یک سال بدینسو در دشت ارچی به این طفل واکسین پولیو تطبیق نشده است".

با مصاب‌شدن این طفل ۱۴ ماهه در ولایت کندزُ شمار واقعات مثبت پولیو در جریان سال روان میلادی در افغانستان، به سه واقعه افزایش یافت. پیش از این دو واقعۀ مثبت پولیو در کندهار و هلمند ثبت شده بود.

در سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد واقعات مثبت پولیو در افغانستان به ۱۳ واقعه می‌رسید که تنها هفت واقعۀ آن در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا در بین مهاجرین وزیرستانی ثبت گردیده بود.

XS
SM
MD
LG