لینک های دسترسی

Breaking News

سومین نشست چهارجانبه در اسلام‌آباد آغاز گردید


این نشست را معینان وزارت‌های خارجۀ افغانستان و پاکستان رهبری می‌کنند که نماینده‌گان چین و امریکا نیز در آن حضور دارند.
این نشست را معینان وزارت‌های خارجۀ افغانستان و پاکستان رهبری می‌کنند که نماینده‌گان چین و امریکا نیز در آن حضور دارند.

سومین دور نشست چهارجانبه میان نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا امروز شنبه با بیانیۀ سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی و امنیت ملی نخست وزیر پاکستان در اسلام‌آباد آغاز گردید.

مشاور امور بین‌المللی و امنیت ملی نخست وزیر پاکستان در سخنانش اظهار امیدواری کرد که نشست امروزی به ترتیب و تصویب نقشۀ راه آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و مخالفان مسلح مؤفق شود.

آقای عزیز گفت: "من امیدوارم که امروز شما در کنار بحث‌ها، در نهایی‌ساختن و تصویب نقشۀ راه مؤفق شوید."

قرار بود که این نشست ساعت ده صبح امروز در اسلام‌آباد آغاز شود، اما به دلیل دیررسیدن هیأت هفت نفرۀ افغانستان، با یک ساعت تأخیر آغاز گردید.

این نشست را معینان وزارت‌های خارجۀ افغانستان و پاکستان رهبری می‌کنند که نماینده‌گان چین و امریکا نیز در آن حضور دارند.

سرتاج عزیز گفت که پیشرفت‌های دو نشست قبلی تشویق‌کننده است.

او گفت: "من امید دارم که این گروه چهارجانبه با همان روحیه و عزم، روی نقشه روند صلح توجه کنند و هرچه زودتر آن را به تصویب برسانند و آن راه و چاره را دریابند که بر اساس آن هرچی زودتر راه گفتگوهای رو در رو میان حکومت افغانستان و نماینده‌گان گروه طالبان را باز شود."

آقای عزیز افزود که پاکستان به دلیل افزایش خشونت مانند حکومت افغانستان نگران است و آن را تهدید جدی می‌پندارد. او گفت که پاکستان به این باور است که باید کاهش خشونت هدف عمدۀ گفتگوهای صلح باشد.

مشاور امنیت ملی پاکستان، نقش نشست چهارجانبه را برای آوردن ثبات در افغانستان مهم خواند و گفت باور دارد که این روند، بر رویدادهای خشونت در افغانستان تأثیرگذار است و آن را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

او افزود: "از نظر ما باید روند گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به صورت روشن و خوب تعریف شود و نقشۀ عملی راه بسیار مهم است. این باید روند گفتگوها در مراحل مختلف را تعیین کند که بر اساس آن در هر مرحله پیشرفت‌ها اختصاص یابد. و همچنان این نقشه راه باید برای روند گفتگوهای صلح اشاره‌های مثبت جوانب درگیر را با خود داشته باشد."

او تأکید کرد که این کار به اقدامات منظم و مشترک اعضای نشست چهارجانبه نیاز دارد.

به گفتۀ سرتاج عزیز پاکستان به این باور است که در این مرحله اقدامات مشترک، گروه‌های طالبان را به مذاکره تشویق می‌کند و اما آن گروه‌هایی را که آمادۀ گفتگو نیستند، بیشتر از پیش منزوی خواهند ساخت.

او افزود که تلاش‌های صلح باید برای ثبات درازمدت در افغانستان باشد.

حکومت افغانستان نیز می‌گوید که امیدوار است در نشست امروز نقشۀ راه آغاز گفتگوهای صلح با طالبان نهایی گردد.

دومین نشست چهارجانبه در ۲۸ جدی در کابل برگزار شد و پیش از اولین نشست آن در اوایل ماه جدی در پاکستان دایر شده بود.

XS
SM
MD
LG