لینک های دسترسی

Breaking News

موتر که قادر به پرواز است


برای اولین بار این موتر با قابلیت پرواز در نوامبر ۲۰۱۶ آزمایش شد
برای اولین بار این موتر با قابلیت پرواز در نوامبر ۲۰۱۶ آزمایش شد

پس از ۱۵ سال انکشاف، شرکت تکنالوژی اسرائیل حال ابراز خوش بینی کرده تا موتری که وزن آن ۱۵۰۰ کیلو گرام است بتواند پرواز کند و تا سال ۲۰۲۰ میلادی، وارد بازار گردد.

این موتر که Cormorant یا قره قاز نام دارد، به گونه ای طراحی شده تا به شکل عمودی پرواز کند و ۵۰۰ کیلو گرام وزن را با خود انتقال کند. سرعت این موتر با قابلیت پرواز، قادر است تا فاصلۀ ۱۸۵ کیلومتری در یک در ساعت طی کند.

این موتر با قابلیت پرواز، برای اولین بار در ماه نوامبر ۲۰۱۶ میلادی پرواز کرد. قمیت مجموعی آن ۱۴ میلیون دالر امریکایی تخمین شده است.

انکشاف دهندگان این موتر می گویند که بر خلاف چرخ بال های هلیکوپتر، این موتر توسط موتور های داخلی پرواز می کنند و در صورت لزوم، قادر است تا قوای نظامی را از مناطق جنگ زده، بیرون کند.

رفیع یولی، بنیانگذار شرکت هوانوردی شهری، به خبرگزاری رویترز گفته است که این موتر حتی می تواند در وضعیت که بم کثیف و یا مواد کیمیایی در یک شهر استعمال شده باشد، به آنجا برود و ساحه را از آلودگی، بیرون کند.

هنوز کار های زیادی باقی مانده

یولی این شرکت را در سال ۲۰۰۱ میلادی اساس گذاشت، زیرا یفنی Yavne منطقۀ واقع در اسرائیل مرکزی، در تلاش بود تا به وسیله انتقال امن تر از هلیکوپتر دسترسی پیدا کند، وسیله که بتواند در میان ساختمان و حتی پائین تر از لین های برق به گونۀ پرواز کند که خطری را متوجه ساختمان ها و پایه های برق نکند.

با آنهم کاری زیادی هنوز هم باقی مانده است تا این موتر وارد بازار گردد.

در گذشته موتر Cormorantکه بزرگی آن برابر موتر یک خانواده است، به نام Air Muleیا قاطر هوا یاد می شد. این موتر هنوز همه معیار های که از سوی ادارۀ فدرال هوانوردی تعیین شده است، تکمیل نکرده است و آزمایش که در ماه نوامبر صورت گرفت، با اندک مشکلات مواجه بود.

در مجموع ۳۹ اختراع برای تولید این نوع موتر ثبت شده است، اما آقای یولی در مورد سایر رقبای خود نگرانی اندک دارد تا وی را مغلوب کند.

تل انبار، رئیس طیاره های بدون سر نشین در مرکز مطالعات استراتیژیک هوا و فضای فیشر، می گوید که تکنالوژی جدید ممکن در چندین عرصه انقلاب بر پا کند که شامل تخلیۀ عساکر و زخمیان از میدان جنگ می گردد.

XS
SM
MD
LG