لینک های دسترسی

Breaking News

مظاهره هزاران باشنده دایکندی در مخالفت با تقرر والی جدید


حدود یک ماه قبل معصومه مرادی به عنوان والی دایکندی از طرف رئیس جمهور تعین شد.
حدود یک ماه قبل معصومه مرادی به عنوان والی دایکندی از طرف رئیس جمهور تعین شد.

مظاهره کنندگان معترض خواستار لغو تقرر خانم مرادی شده از حکومت وحدت ملی خواستند تا عبدالحق شفق والی اسبق این ولایت را به حیث والی و یا شخص دیگر را در دایکندی مقرر نماید.

معترضین در مرکز دایکندی با سردادن شعار های چون "ما خواهان والی توانمند و بیطرف هستیم، ما انحصار و خودکامگی را نمی پذیریم، از رییس جمهور غنی خواستار معرفی شخص دیگری به حیث والی این ولایت شدند".

در یکی از ماده های قطع نامه پنج ماده ی این مظاهره کنندگان آمده است « حکومت به خواست های تحصن کنندگان توجه نموده، با تقرر عبدالحق شفق والی قبلی این ولایت موافعه نماید و یا یک والی با تجربه برای این ولایت کم انکشاف یافته و فقیر معرفی نماید".

ریحانه آزاد نماینده مردم ارزگان در شورای ملی نیز که از جمله معترضین بود می گوید "جامعه دایکندی زن ستیز نیست اما، خانم مرادی قطعأ کار، برای ولایت دایکندی انجام داده نمی تواند".

در این مظاهره مسالمت آمیز شماری از وکلای شورای ملی واعضای شورای ولایتی نیز اشتراک داشتند که آنان حکومت را در طی چهارده سال اخیر به بی توجهی نسبت به دایکندی متهم کردند.

نصرالله صادقی زاده نیلی نماینده مردم دایکندی در ولسی جرگه و یکی از تحصن کننده گان می گوید، مردم دایکندی شخصی را به عنوان والی در این ولایت قبول دارند که توانا و با ظرفیت باشد تا روند حکومت داری خوب را بهبود بخشد و به مردم این ولایت خدمت کند.

صادقی زاده نیلی افزود " تا زمانکه حکومت وحدت ملی به خواست های ما توجه نکند، ما دست از تحصن برنمی داریم و به اعتراضات مدنی خویش ادامه میدهیم".

از سوی هم فاطمه اکبری سناتور مردم دایکندی در مشرانو جرگه می گوید، ولایت دایکندی نیاز به باسازی و انکشاف دارد و حکومت وحدت ملی شخص را به حیث والی در این ولایت مقرر کرده است که هیچ گونه تجربه عملی جهت پیشبرد حکومت داری سالم ندارد".

دایکندی از ولایات کم انکشاف یافته در مرکز افغانستان است. فقر وبیکاری، نبود سرک های معیاری، عدم دسترسی مردم به خدمات صحی ازجمله مشکلات عمده ی باشندگان این ولایت در طی چهارده سال اخیر به شمار می رود.

از سوی هم شماری از نمایندگان بامیان در شورای ملی نزدیک به بیست روز است که دست به تحصن زده و مخالفت شانرا با محمد طاهر زهیر والی جدید التقرر این ولایت ابراز داشته اند. اما شماری از فعالین مدنی و باشندگان خواسته های این وکلا را شخصی و قبل از وقت می خوانند.

این در حالیست که شماری از فعالین مدنی و باشندگان این دو ولایت ادامه کار سرپرست والی های این ولایت را به ضرر مردم خوانده از حکومت می خواهند تا هر چه زودتر والی های جدید این ولایت معرفی شود.

حدود یک ماه قبل محمد طاهر زهیر به حیث والی بامیان و معصومه مرادی به عنوان والی دایکندی تعین شد اما؛ تاکنون آنان از سوی اداره ارگانهای محلی کشور بصورت رسمی معرفی نشده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG