لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش گروگان‌گیری در مسیر شاهراه کابل - بامیان


مظاهره‌کنندگان از حکومت افغانستان خواستند تا هرچه زودتر جلو گروگان‌گیری مسافرین مسیر بامیان کابل گرفته شود.
مظاهره‌کنندگان از حکومت افغانستان خواستند تا هرچه زودتر جلو گروگان‌گیری مسافرین مسیر بامیان کابل گرفته شود.

معترضان گفتند که افراد مسلح غیرمسئول در دو ماه اخیر، حدود ۲۰نفر از باشنده‌گان این ولایت را کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر را در درۀ غوربند ولایت پروان و ولایت میدان وردک گروگان گرفته اند.

به گفتۀ مظاهره‌کننده‌گان، افراد مسلح در بدل رهایی هر نفر ۳۰۰ هزار دالر امریکایی مطالبه کرده اند که شهروندان این ولایت توانایی پرداخت این پول را ندارند.

صمد علی یکی از باشنده‌گان بامیان گفت: "چهار روز میشه که کاکایم را همراه با پسرش که دکاندار بودند، افراد مسلح غیرمسئول در دره غوربند گروگان گرفته و از ما ۳۰۰ هزار دالر امریکایی خواسته است."

مظاهره‌کنندگان افزایش گروگان‌گیری و ناامنی مسیر شاهراه کابل – بامیان، را پیامد بی‌توجهی حکومت عنوان کردند و هشدار دادند که اگر نهادهای امنیتی در این راستا توجه نکنند؛ اعتراضات مردم تا جاده‌های کابل نیز خواهد رسید.

عبدالرحمن شهیدانی نمایندۀ بامیان در ولسی‌جرگه کشور گفت:" تجار و سرمایه‌داران بامیان در مسیر راه‌های منتهی به بامیان در امان نیستند، در طی دو ماه اخیر ده‌ها نفر توسط افراد مسلح به گروگان گرفته شده و از آنان از ده هزار دالر تا 300 هزار دالر مطالبه شده است."

مسیرهای مواصلاتی میدان وردک و دره غوربند از ولایت پروان، تنها شاهراه موصلاتی ولایت بامیان به کابل پایتخت کشور است.

حسین‌داد احمدی مسئول دفتر جامعۀ مدنی در در ولایت بامیان گفت: رهبران حکومت وحدت ملی در دوران انتخابات برای مردم وعده داده بودند تا امنیت مسیرهای مواصلاتی را تأمین کنند؛ اما با گذشت بیشتر از یک سال، رفت و آمد یک شهروند عادی نیز از این مسیر دشوارتر شده است.

آقای احمدی گفت: "دو گروپ بزرگ مسلح غیرمسئول در درۀ غوربند و میدان وردک فعالیت دارند که شامل سارقین مسلح و افراد طالبان می‌شود."

به گفتۀ معترضان در چند سال اخیر ده‌ها مأمور حکومتی نیز در این دو مسیر، توسط طالبان به گروگان گرفته شده و سپس به قتل رسیده اند.

اما مسئولین امنیتی بامیان از تلاش‌ها برای ایجاد هماهنگی در مبارزه با آدم‌ربایی در این دو مسیر خبر دادند.

محمدعلی لکزی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت بامیان به صدای امریکا گفت: " ما در تلاش برگزاری جلسات مشترک بین مسئولین امنیتی پروان و میدان‌وردک هستیم تا امنیت این دو مسیر با تشریک مساعی نیروهای امنیتی سه ولایت تأمین گردد."

مظاهره‌کنندگان با صدور قطعنامۀ پنج ماده‌یی از حکومت خواستند تا هرچه زودتر جلو گروگان‌گیری مسافرین مسیر بامیان کابل گرفته شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG