لینک های دسترسی

Breaking News

سه مکتب دخترانه درغزنی بازگشوده شد


پس از پنج سال وقفه، مکاتب در سه ولسوالی ولایت غزنی به روی شاگردان دختر گشوده شد.

مقام ها در ریاست معارف ولایت غزنی می گویند که بازگشایی مکاتب با همکاری متنفذین، اعضای شورای ولایتی و ریاست معارف به شدت جریان دارد.

احسان الله ناشر، رئیس معارف غزنی به رادیوآشنا صدای امریکا گفت "درسال جاری خورشیدی سه باب مکتب دخترانه که برای پنج سال در ولسوالی های مقر، خواجه عمری و ولسوالی رشیدانی مسدود شده بود، بازگشایی شده است."

آقای ناشر گفت که حدود ۳۰ در صد دختران و پسران واجد شرایط مکتب رفتن در ولایت غزنی، به دلایل مختلف چون نا امنی، فقر اقتصادی وعدم آگاهی خانواده ها به آموزش دسترسی ندارند.

مقام های محلی می گویند که در چند سال گذشته دها مکتب در ولایت غزنی به دلیل تهدیدهای امنیتی توسط مخالفین مسلح دولت، بسته شده است.

پایتخت فرهنگی

اضافه بر ناامنی و تهدیدهای مخالفین مسلح دولت، ضعف مدیریت و ناتوانی ادارات دولتی برای تقویت و توسعه خدمات معارف مشکلات اساسی دیگر در ولایت غزنی محسوب می شود.

محمد علی احمدی، معاون والی غزنی در پاسخ به اینگونه انتقادات گفت "درشماری از ولسوالی ها ناامنی سبب مسدود شدن مکاتب شده است اما دربعضی ولسوالی های دیگر این ولایت در حالی که مدیریت های معارف و مکاتب هیچ وجود ندارد برایشان معاش وامکانات داده می شود. "

آقای احمدی ابراز امیدواری کرد که انتخاب شدن غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای مسلمان، توجه و منابع را به بخش معارف این ولایت جلب کند.

عزیز الله پویا، رئیس شورای ولایتی غزنی نیز با ابراز امیدواری دراین مورد به رادیوآشنا صدای امریکا گفت "اخیراً وضعیت امنیتی درولایت غزنی به صورت نسبی بهبود یافته وما امیدواریم که مخالفان مسلح کشور، مانع رشد تعلیم وتربیه دراین ولایت نگردند."

اگر چه سخنگویان طالبان گفته اند که آنها مکاتب و شاگردان را تهدید نمی کنند اما در زمان رژیم طالبان در افغانستان، بر رفتن دختران و زنان به مکاتب ممنوعیت اعمال شده بود.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG