لینک های دسترسی

Breaking News

رکورد داوطلبان کانکور تحصیلات عالی در افغانستان


۳۴ نهاد تحصیلی دولتی و ۱۰۰پوهنتون خصوصی در افغانستان فعالیت دارد
۳۴ نهاد تحصیلی دولتی و ۱۰۰پوهنتون خصوصی در افغانستان فعالیت دارد

وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید که برای نخستین بار در تاریخ آن کشور حدود ۳۰۰ هزار داوطلب در کانکور راهیابی به موسسات تحصیلات عالی شرکت می کند. سال گذشته شمار شرکت کنندگان امتحانات کانکور در افغانستان به ۲۲۸ هزار نفر می رسید.

عظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفت که همه ساله به این خاطر شمار داوطلبان امتحانات کانکور زیاد می شود که بر علاوۀ فارغان لیسه ها، داوطلبان سالهای گذشته که بی نتیجه مانده اند یا هم به دلایل مختلف به پوهنتون راه نیافته اند، در امتحان شرکت می کنند.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی گفت که امتحان کانکور در ۳۸ حوزه در سراسر افغانستان در نیمه ماه عقرب آغاز شد و اکنون تنها امتحان حوزۀ کابل باقی مانده است که آنهم روز پنج شنبه اخذ خواهد شد.

آقای نوربخش گفت که ۱۱ هزار نفر در دور اول این امتحان شرکت خواهند داشت. او افزود که ۸۰ هزار نفر تنها از شهر کابل در امتحانات کانکور امسال که در چهار مرحله اخذ خواهد شد شرکت می کنند.

به اساس ارقامی که وزارت تحصیلات عالی ارایه می کند از جمع حدود ۳۰۰ هزار داوطلب کانکور امسال در افغانستان، حدود ۵۵ هزار تن به مؤسسات تحصیلات عالی دولتی جذب خواهند شد.

با این حال امسال نیز حدود ۲۴۵ هزار داوطلب کانکور به مراکز تحصیلات عالی دولتی راه نخواهند یافت. پایین بودن ظرفیت پذیرش موسسات تحصیلات عالی دولتی یکی از نگرانی های عمدۀ داوطلبان کانکور است.

میرویس میدان وال یکی از داوطلبان کانکور امسال با ابراز نگرانی از موجودیت فساد و رشوه ستانی در پروسۀ امتحانات کانکور گفت "دوازده سال در مکتب درس خواندم ... شمار زیاد جوانان ۱۲ سال درس خواندند و بی نتیجه ماندند، کسی که خوب درس خوان باشد هم نمی شود، زیاد کسان است که پول می دهند."

اما سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می گوید که تدابیر خاص به خاطر جلوگیری از سوء استفاده ها در امتحانات کانکور اتخاذ شده است. او با اطمینان گفت که در تمام حوزه ها شفافیت در نظر گرفته شده و تلاش می شود که از سوء استفاده ها جلوگیری شود.

همچنان مقامات وزارت تحصیلات عالی انتظار می برند که مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی بخشی از داوطلبان امتحانات کانکور را که به مراکز تحصیلات عالی دولتی راه پیدا نمی کنند جذب کنند.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی، در سراسر افغانستان ۳۴ پوهنتون و موسسۀ تحصیلات عالی دولتی و ۱۰۰ مؤسسه تحصیلات عالی خصوصی فعالیت دارد.

به اساس گزارش ها همچنان حدود ۶۰ هزار تن از داوطلبان کانکور سال جاری را که به مؤسسات تحصیلات عالی دولتی راه نمی یابند، قرار است مؤسسات نیمه عالی دولتی جذب جذب کنند.

XS
SM
MD
LG