لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: طالبان هنجارهای 'توهین‌آمیز' اخلاقی و اجتماعی خود را اعمال می‌کنند


دیدبان حقوق بشر می‌گوید که طالبان یکی پس از دیگری سیاست‌های توهین‌آمیز را علیه زنان و دختران اتخاذ کرده و به دلیل اینکه جامعه بین المللی آنان را پاسخگو قرار نداده است، به این حد رسیده اند.

این سازمان ناوقت چهارشنبه دهم اپریل (۲۲ حمل) با نشر پیامی در ایکس گفت که طالبان اخیراً اعلام کرده اند که تا دم مرگ به تطبیق قصاس، سنگسار و دیگر مجازات آن هم در محضر عام مبادرت خواهند ورزید.

دیدبان حقوق بشر گفته است: "طالبان از طریق بدن زنان افغان، هنجارهای توهین‌آمیز اخلاقی و اجتماعی خود را اعمال می‌کنند. دوونیم سال سواستفاده بدون پاسخگویی، طالبان را در هدف قراردادن زنان جسورتر کرده است."

در بیش از دو و نیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند، رهبر طالبان فرمان‌های متعددی را صادر کرده است که شماری از این فرمان‌ها به ویژه در زمینۀ سلب حق آموزش و کار زنان و دختران با انتقاد گسترده، حتا از سوی برخی از اعضای ارشد گروه طالبان روبرو شده است.

به تازگی هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان از اجرای حدود شرعی مانند قصاص و مجازات بدنی متهمان در محضر عام دفاع کرده و آن را در مطابقت با قوانین اسلامی خوانده است.

در پی فرمان رهبر طالبان، تطبیق مجازات در محضرعام افزایش یافته که با انتقاد گستردۀ بین‌المللی و نهادهای مدافع حقوق بشر روبرو شده است. ملل متحد این فرمان رهبر طالبان را "به شدت ناامیدکننده" خوانده است.

رهبر طالبان در سخنرانی به مناسبت عید، در پاسخ به این انتقادها گفته است: "می‌خواهید قانون خود را بر ما تحمیل کنید و می‌خواهید قانون شما احترام شود. قانون من اسلام است، دین است، دین الهی است، چرا این را احترام نمی‌کنید، چرا بر آن عیب می‌گیرد و چرا مسلمانان را ملامت می‌کنید که مغایر حقوق بشر است؟"

حدود دو هفته پیش نیز رهبر طالبان در یک نوار صوتی گفته بود که حکومت وی به گونۀ علنی زنان را به دلیل ارتکاب زنا سنگسار می‌کند یا شلاق می‌زند، هرچند که به گفتۀ آخندزاده ممکن این عمل را کشورهای غربی نقض حقوق زنان بنامند.

او خود را نمایندۀ خدا خوانده و تاکید کرده است که بر تطبیق احکام شرعی در افغانستان عمل می‌کند.

ملل متحد گفته است که به فشارها بر طالبان و به تلاش برای تامی حقوق برابر زنان در افغانستان ادامه خواهد داد.

در این حال، شماری از مدافعان حقوق بشر تاکید دارند که طالبان علاوه بر نقض آشکار حقوق بشر، مرتکب "آپارتاید جنسیتی" در افغانستان شده اند، بنابرین تداوم فرصت‌دهی از سوی جامعه جهانی به این گروه تحت هر عنوانی، هم‌دستی آشکار با تروریزم است.

طالبان که در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان حاکم شدند، از آن زمان تاکنون صدها افغان از جمله زنان را به اتهامات مختلف از جمله "جرایم اخلاقی" در استدیوم‌های ورزشی در حضور هزاران نفر شلاق زده اند. همچنان محکمۀ عالی حکومت این گروه حداقل چهار مرد را پس از محکومیت به قتل در محضر عام اعدام کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG