لینک های دسترسی

Breaking News

تدابیر برای توقف شکار غیر مجاز پلنگ ها


پلنگ نوع رویال بنگالی
پلنگ نوع رویال بنگالی
جمعیت پلنگها در پنج سال گذشته در نیپال بیشتر از ٦٠ در صد اضافه شده است. گروهای حفاظت کننده پلنگ این موفقیت را به تعهداتی جدیدی مربوط می دانند که به سطح ملی درین کشور برای حفاظت این حیوان صورت گرفته است.

بنابر ارقام ارائه شده حکومت نیپال تعداد پلنگهای نوع رویال بنگالی از ١٢١ در سال ٢٠٠٩ به ١٩٨ رسیده است.

مقامات در کتمندو می گویند که این کشور در نظر دارد تا تعداد این نوع پلنگ ها در کشور تا ٢٠٢٢ که سال پلنگ می باشد دو چندان شود. تجلیل ازین سال برای ترغیب از حفاظت این حیوان صورت گرفته است تا نسل آنرا از انقراض نجات دهد.

اقدامات جهت توقف شکارغیرمجاز

سنتوش نیپال، یک مقام مسئول پالیسی در صندوق جهانی حفاظت حیات وحش نیپال گفت که بنابر اقدامات جدی حکومت نیپال و کارهمه جانبه با گروهای حفاظت از حیات وحش همزمان با همکاری جوامع محلی جمعیت پلنگ ها اضافه شده است.

همه این ارگانها دست به دست هم داده و نهاد کنترول جرم های مربوط به حیات وحش را تشکیل کرده، اردو و پولیس کشور در پارکهای ملی با شکارچی های غیرمجازمقابله کردند.


سنتوش می گوید: "با این مساعی همگانی پولیس، نهاد کنترول جرمهای حیات وحش و جوامع محلی، در ظرف دو سال ما توانستیم تجارت ناجایز را ریشه کن سازیم، عرضه حیات وحش را هدف قرارداده و سلسله انرا قطع کردیم."

نیپال راه ترانزیرتی برای تجارت غیرمجاز حیات وحش می باشد واعضای بدن حیوانات وحشی از هند و سایر نقاط جهان به این جا قاچاق شده و ازین جا به چین فرستاده می شود. خاصتا از استخوانهای پلنگ برای طبابت یونانی درین کشور کار گرفته می شود. پوست پلنگ بیشتر در تبت دیده می شود.

همکاریهای مرزی

مقامات دوایر حفاظت از حیات وحش می گویند نیپال توانسته است تا جلو شکارچیان غیرقانونی و قاچاقبران را از طریق همکاری های منطقوی بگیرد. این کشورازطریق تماس های سرحدی و شریک ساختن اطلاعات استخباراتی با هند و چین به این موفقیت دست یافته است. در هند تعداد پلنگهای رویال بنگالی به ٣٢٠٠ میرسد.

نیپال و هند عنقریب نتایج سروی مشترک شانرا در سرحد طولانی ٩٦٥ کیلومتری خویش به نشر می سپارند. غنا گرنگ، آمر برنامه های حفاظتی صندوق جهانی حفاظت حیات وحش نېپال می گوید دو کشور در آینده راهای ترانزیتی را پاسبانی خواهند کرد.

غنا گرنگ می گوید:
"ما بصورت بهتری راه ها را کنترول کرده و درین جریان اطلاعات استخباراتی را بدست آورده ایم که منجر به ظبط مقادیراعضای بدن حیوانات وحشی گردیده است. با هند نه تنها در بخش شریک ساختن اطلاعات استخباراتی همکاری می کنیم بلکه عملا همکاری فزیکی در حفاظت از پلنگها را به اجرا می آوریم چون این نوع پلنگ بین سرحدات هردو کشور در رفت و آمد می باشد."

نیپال نه تنها از تجارت غیر مجاز در حیات وحش جلو گیری می کند بلکه مقادیری از پول را برای توسعه پارکهای ملی خویش تخصیص میدهد تا مسکن پلنگ ها بیشتر توسعه یابد.

رقابت با انسان ها

با زیاد شدن جمعیت پلنگها مشکلاتی بوجود می ایدو آن رقابت بین این حیوان و انسانها میباشد. حکومت نیپال می گوید مجبور است برای خساراتی که پلنگها به خانواده ها می رساند به آنها جبران خساره کند. حکومت در صدد است تا نزدیک به پارکهای ملی نگرانی های مردم را درنظر بگیرد.

مسئول صندوق جهانی حفاظت حیات وحش می گوید ما باید به مردم بفهمانیم که چطور آنها با پلنگ ها، سایر حیوانات و سرزمین شان دریک هم آهنگی بسر برند. این یک مسئله خیلی حیاتی است و من جوابی به برخی از معضلات ندارم.
  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG