لینک های دسترسی

Breaking News

وضع مالیات هنگفت بالای سگرت وارداتی


وزارت مالیه افغانستان می گوید حکومت در نظر دارد که مالیات قابل ملاحظۀ را بر واردات سگرت وضع کند.

مالیه برای کاهش اعتیاد
وحید الله توحیدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان می گوید که این تصمیم از سوی شورای امنیت ریاست دولت گرفته شده و قرار است این موضوع در هفته جاری به صورت رسمی اعلام گردد.

سخنگوی وزارت مالیه می گوید که به اساس این تصمیم، بر علاوه مالیات قبلی، بالاتر از شصت در صد مالیات تازه نیز بالای واردات سگرت وضع خواهد شد. وی افزود "بعد از تحقیق تیم تخنیکی ما البته در نظر گرفته شد که بالاتر از شصت فی صد مالیه بالای سگرت جمع مالیات گذشته که تقریباً بیشتر از هفتاد فی صد میشود وضوع کند تا باشد که بالای سگرت و واردات آن تاثیرات مثبت داشته باشد که بصورت خرمن وار وارد افغانستان می شود."

اقدام موثر؟
از این اقدام حکومت افغانستان شماری از داکتران استقبال می کنند و این تصمیم را قدم مهمی در راستای جلوگیری از معتاد شدن جوانان به سگرت می دانند.

واسع سلطانی داکتر امراض داخله در شهر کابل می گوید کسانی که سگرت می کشند در خطر ابتلا به انواع بیماری از جمله سرطان شش، امراض مختلف سیستم طرق تنفسی که امراض قلبی و دماغی را در پی دارد، قرار می گیرند. داکتر سلطانی میگوید کسانی که سگرت را در محلات عامه، منازل و دفاتر دود میکنند همچنان اطرافیان خود را متضرر می سازند.

اما به باور برخی از باشندگان و جوانان شهر کابل، این تصمیم بالای اقتصاد افرادی که به کشیدن سگرت عادت دارند تاثیر منفی به جا می گذارد اما آنان فکر نمی کنند که این تصمیم در کاهش اعتیاد جوانان به سگرت کدام تاثیری داشته باشد.

حشمت الله یک باشندۀ شهر کابل در مورد می گوید "وقتی که عمل شد آن را می کشند و به هیچ صورت ترک کرده نمی توانند، این پنجاه افغانی باشد یا هشتاد به نظر من به اقتصاد شان ضرر زیاد می رسد، چون چیزی که پنجاه افغانی باشد آن را هشتاد می خرند."

ضرر اقتصادی
در این حال مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گویند بلند بردن محصولات گمرکی بر سگرت به یک بارگی آنعده تاجران افغان را که سگرت وارد می کنند متضرر خواهد کرد.

آذرخش حافظی، مسئول روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید تاجران افغان به دلیل پائین بودن محصول گمرکی می توانند سگرت را از راه این کشور به برخی کشور های همسایه صادر کنند. وی به ادامه گفت "دلیل دوم این که چرا تدریجی باشد و یک باره نباشد این که اگر افغانستان قرار است یک بندر آزاد و یا نیمه آزاد باشد و آن را دوباره به کشور های آسیایی مرکزی و همسایه بصورت مجدد صادر کند و یا دوباره صادر کند، در آن صورت بالا بردن این محصولات به ضرر همین مقصد است، اگر این مقصد وجود داشت باشد."

با این که مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گویند کدام ارقام درستی در دست ندارند که سالانه چه مقدار سگرت وارد افغانستان و چه مقدار از راه افغانستان به کشور های همسایه صادر میشود، اما به اساس معلومات سخنگوی وزارت مالیه تنها در نیمه سال ۱۳۹۰ حدود شش ملیون کارتن سگرت وارد افغانستان شده است.
XS
SM
MD
LG