لینک های دسترسی

Breaking News

والی هلمند: شورای کویته به هلمند انتقال نیافته است


والی هلمند می‌گوید که شورای کویتۀ طالبان مسلح به آن ولایت منتقل نشده است.
والی هلمند می‌گوید که شورای کویتۀ طالبان مسلح به آن ولایت منتقل نشده است.

حیات‌الله حیات، والی هلمند گفت، مامورین استخباراتی روی این موضوع کار می‌کنند تا مشخص سازند که شورای کویتۀ از جای اصلی خود در پاکستان به کجا تغییر محل داده است.

آقای حیات در یک نشست خبری امروز در شهر لشکرگاه گفت، یکی از اهداف حملات بزرگ مخالفین امسال در این ولایت، همین بود که به جامعۀ جهانی نشان دهند که شورای کویته به خاک افغانستان منتقل شده است.

او گفت "در پشت موضوع انتقال شورای کویته دست مستقیم پاکستان است؛ زیرا آن کشور زیر فشار بین‌المللی است تا در خاک خود مخفیگاه‌ها و مراکز آموزشی طالبان را از بین ببرد. به همین خاطر این آوازه را نشر کرده است. اما من با اطمینان گفته می‌توانم که شورای کویته هیچگاهی به افغانستان انتقال نیافته است".

روز گذشته ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان، به رسانه‌ها گفته بود که شورای کویته به ولایت هلمند در جنوب افغانستان منتقل گردیده است.

وزارت دفاع افغانستان نیز این ادعای طالبان را رد کرده و آن را یک تلاش تبلیغاتی خوانده است.

جنرال محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع، به صدای امریکا گفت، نظامیان افغان در حومۀ شهر لشکرگاه پیشرفت کرده اند و این نیروها در تمام ولایات سرحدی حضور دارند.

جنرال رادمنش گفت "این تنها یک پروپاگند است. مناطقی را که آنان (طالبان) می‌خواستند شوراهای خود را منتقل سازند، که از آن جمله ولسوالی جانی‌خیل برای شورای میران‌شاه و برخی مناطق هلمند برای شورای کویته بود، همچنان ولایت ننگرهار که گفته بودند شورای پشاور را منتقل می‌سازند، اما هیچ یک از اهداف شان تا کنون عملی نشده است".

وزارت دفاع افغانستان همچنان"عملیات شفق دو" را به هدف از بین‌بردن مخفیگاه‌های مخالفین مسلح آغاز کرده است.

بر اساس گزارش ها، شورای کویته طالبان که به نام شورای قیادی نیز یاد می‌شود، شانزده عضو دارد که در ولایت‌ های جنوبی، غربی و مرکزی امور جنگی جنگجویان طالبان، مسایل مالی و امور تشکیلاتی این گروه را به پیش می‌برد.

ولایت هلمند در سه ماه گذشته شاهد نبردهای سنگین بود که حتی دامن جنگ به حوزه‌ های دوم و سوم شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت، نیز رسیده است.

از جملۀ ۱۴ ولسوالی هلمند، هفت ولسوالی تحت حاکمیت طالبان قرار دارد که در شمال ولسوالی‌های نوزاد، موسی قلعه، باغران، سنگین و نومیش و در جنوب ولسوالی‌های خانشین و دیشو می‌باشد.

در حال حاضر، عملیات نظامی "قهر میوند" در ولایت هلمند جریان دارد که به گفتۀ مقامات، در سراسر آن ولایت، عملیات صورت می‌گیرد.

در جریان همین عملیات، دیشب ملا معلم، معاون قطعه مهاجمان انتحاری طالبان، با چهار تن از همراهان وی در یک حمله هوایی کشته شد.

از سوی دیگر والی هلمند گفت، نیروهای امنیتی افغان برای آغاز یک عملیات گستردۀ نظامی، آمادگی می‌گیرند که هدف عمدۀ آن ولسوالی‌های ناوه، گرمسیر، نادعلی، مارجه و حوزۀ چهارم شهر لشکرگاه خواهد بود.

گزارشگر: عزیزالله پوپل

برگردان: خیرالله رسولی

XS
SM
MD
LG