لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت، بحث اساسی نشست افغانستان، پاکستان و ناتو


بحث در مورد مسایل امنیتی و مرزی محور اصلی نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و ناتو را تشکیل می دهد.

دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفت که نشست لوی درستیزان قوای مسلح افغانستان و پاکستان با شرکت قوماندان عمومی ناتو فردا در کابل برگزار خواهد شد.

آقای وزیری گفت که بحث در مورد راکت پراگنی از آن سوی خط دیورند بر مناطق شرقی افغانستان به ویژه کنر، نورستان و ننگرهار از موضوعات اساسی این نشست است. هماهنگی مبارزه با دهشت افگنی یکی دیگر از مسایل مورد بحث در این نشست است.

راحیل شریف، لوی درستیز اردوی پاکستان پس از گرفتن تصدی این وظیفه، نخستین بار است که به عنوان یک مقام بلند اردوی پاکستان در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و ناتو شرکت می کند.

این سی و هفتمین نشست سه جانبه میان مقام های نظامی افغانستان، پاکستان و ناتو است. کارشناسان امور نظامی به نتایج این نشست آنگونه که افغانستان انتظار دارد باور چندانی ندارند.

جاوید کوهستانی، کارشناس امور نظامی می گوید که اینگونه نشست ها بر روابط دو کشور، وضعیت و ثبات منطقه تاثیرگذار نیست و بیشتر شکل نمادین دارد. به ویژه که به گفتۀ آقای کوهستانی پاکستان هیچگونه همکاری صادقانه را بر تعهدات خود در این نشست ها انجام نداده است.

با اینحال آقای کوهستانی این احتمال را دور از امکان نمی داند که این نشست ها سطح تنش موجود میان کابل و اسلام آباد را کاهش خواهد داد.

نشست های سه جانبه در بیش از یک دهۀ گذشته بصورت مکرر به کوشش ناتو، ایالات متحده امریکا و انگلستان به منظور بهبود روابط میان پاکستان و افغانستان دایر شده است اما تا کنون هیچ نتیجۀ ملموسی را در پی نداشته است.

نشست سه جانبۀ افغانستان، پاکستان و ناتو در حالی صورت می گیرد که روند انتخابات در افغانستان جریان دارد. پاکستان در دور نخست انتخابات افغانستان تدابیر امنیتی را در مناطق شمالی و شمالغربی آن کشور افزایش داده بود.

با توجه به تهدید طالبان برای مختل کردن دور دوم انتخابات افغانستان، به نظر می رسد که مقام های افغان و ناتو، در صدد جلب همکاری پاکستان به ویژه در تامین امنیت مناطق قبایلی برای برگزاری بهتر انتخابات در افغانستان اند.
XS
SM
MD
LG