لینک های دسترسی

Breaking News

دونالد ترمپ - رئیس جمهور متفاوت یا خاطی؟


به باور مخالفین سیاسی و تحلیلگران، آقای ترمپ غیر قابل پیش بینی است و آقای ترمپ خود گفته است که می خواهد غیر قابل پیش بینی باشد
به باور مخالفین سیاسی و تحلیلگران، آقای ترمپ غیر قابل پیش بینی است و آقای ترمپ خود گفته است که می خواهد غیر قابل پیش بینی باشد

به نوشتۀ روزنامۀ واشنگتن پوست، آقای ترمپ در مسایل جزیی از خود واکنش های جدی نشان داده؛ قوانین اخلاقی را به آزمون کشانیده؛ با مسایل جزیی سبک مبارزه آمیز داشته و با مسایل که بر خورد می خورد یا شخصاً و یا هم از طریق حساب تویتری اش به آن حمله می کند.

روسای جمهور سابق ایالات متحده، زمانیکه برای اولین بار داخل دفتر کاری رئیس جمهوری امریکا در قصر سفید شده بودند، ورود شان را به این دفتر تجربه توأم با فروتنی عنوان کردند. اما، آقای ترمپ به عوض اینکه خود را به دفتر کاری رئیس جمهور امریکا تغییر بدهد، گفته است که دفتر باید برای وی تغییر کند.

پس از پیروزی در انتخابات، دونالد ترمپ با یک شرکت تولید ایر کاندیشنر توافق کرد تا در عوض مقداری معافیت مالیاتی به خارج از امریکا نقل مکان نکند. این اقدام موجب واکنش های گسترده شد و منتقدین گفتند که این کاری نیست که یک رئیس جمهور انجام بدهد.

در واکنش به این انتقاد ها، آقای ترمپ گفت " فکر می کنم که بسیاری کاری رئیس جمهوری بوده است. اگر کاری رئیس جمهوری نیست، درست است؛ درست است، زیرا این کار انجام می دهم".

روزنامۀ واشنگتن پوست همچنین نوشته است که اخیراً آقای ترمپ به دوستان و همکاران نزدیک اش گفته است که از ویژه گی تاریخی وظیفۀ جدید اش آگاه است و هدف و آروزی اش این است تا روش و جاه طلبی های رونالد ریگن و جان اف کندی، روسای پیشین امریکا را تعقیب کند.

اما در عین حال، آقای ترمپ فکر می کند که یک "شخص بی همتا" است که پیروزی اش را در انتخابات ریاست جمهوری مدیون خودش می داند و خود را به مثابۀ رهبری تلقی می کند که در گذشته وجود نداشته است.

در جریان مبارزات انتخاباتی، آقای ترمپ از روش مبارزاتی کار گرفت که منتقدین اش آنرا غیر معمول تلقی می کردند و شخص آقای ترمپ به صراحت می گفت که وی بخشی از حلقۀ سیاستمداران واشنگتن نیست؛ آنچه را فکر می کند برای منافع امریکا است می گوید و به آن عمل می کند. نحوۀ گفتار و کردار آقای ترمپ از زمان مبارزات انتخاباتی و پس از پیروزی تغییر نکرده است و شماری از حامیان اش اصلاً نمی خواهند آقای ترمپ تغییر کند.

بِراد زان، سناتور از ایالت آیووا یکی از کسانی است که نمی خواهد آقای ترمپ تغییر کند آقای زان می گوید "نمی خواهم او تغییر کند. یکی از دلایل که از وی حمایت کردم این است که مسایل را به گونه ای بیان می کرد که بودند. او طفره نمی رفت" و مسایل را با معیار های معمول سیاسی بیان نمی کرد.

آقای زان به این باور است که آقای ترمپ با چنین روش گفتاری و موقفگیری های اش توانست برندۀ انتخابات شود و حال باید برندۀ کشور گردد.

با وجود داشتن حامیان سر سخت، نظر سنجی های که در یک هفتۀ گذشته صورت گرفته نشان می دهد که در چهار دهۀ گذشته، آقای ترمپ از کمترین محبوبیت به حیث رئیس جمهور امریکا برخوردار خواهد بود. بر اساس این نظر سنجی دموکرات ها به صورت جدی مخالف آقای ترمپ استند و حتی جمهوری خواهان به اندازۀ که انتظار میرود، مشتاق آقای ترمپ نیستند.

مثل سایر مسایل، آقای ترمپ به نتایج این نظر سنجی نیز از خود واکنش نشان داد و آنرا از طریف پوست تویتر خود "تقلب" عنوان کرد.

دقیقاً همین گونه واکنش های آقای ترمپ موجب نگرانی کار شناسان، قانونگذاران و سایر منتقدین شده است. آنان استدلال می کنند که برخورد های عرفی و معمول ریاست جمهوری از سلامت دموکراسی امریکا حراست می کند—نه واکنش به هر چیز جزیی.

برندان نیهان، استاد در کالج دارت موث، می گوید که قوانین غیر مکتوبی وجود دارد که روسای جمهور همیشه آنرا رعایت کرده اند تا ارزش های دموکراتیک حفظ گردد و آقای ترمپ همه نورم های را زیر پا می گذارد که در گذشته هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آنرا همه روز احترام کرده اند. به گفتۀ نیهان، آقای ترمپ مسایلی را زیر سوال می برند که در گذشته هیچگاهی مورد سوال قرار نگرفته است.

به نوشتۀ روزنامۀ واشنگتن پوست، پس از پیروزی در انتخابات، آقای ترمپ بازیگران معروف هالیود، افراد برجستۀ حامی حقوق بشر و رقبای سیاسی خود را همه به شکل مورد حمله قرار داده است.

علاوه بر آن، مشروعیت نهادی امریکا را مورد سوال قرار داده و به نظر می رسد که نسبت به معلومات که از سوی ادارات استخباراتی امریکا مطرح شده است، بیشتر به حرف های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعتماد داشته باشد. آقای متحدین اروپایی ایالات متحده را نیز مورد انتقاد قرار داده است و حتی در جریان کنفرانس های خبری، با خبرنگاران درگیر مشاجره شده است .

XS
SM
MD
LG