لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ و مرکل در قصر سفید دیدار می‌کنند


رهبران آلمان و امریکا در مسایل تجارت و مهاجرت با هم اختلاف نظر دارند
رهبران آلمان و امریکا در مسایل تجارت و مهاجرت با هم اختلاف نظر دارند

دیدار رهبران دو کشور در حالی صورت می گیرد که قبل بر این، هر دوی آنان در برابر همدیگر انتقاد کرده اند.

با وجود اختلافات میان رهبران دو کشور، امیدواری وجود دارد که پر قدرت ترین رهبر اروپا قادر خواهد بود تا با استفاده از توانایی و تجربۀ سیاسی که دارد، برخی از نگرانی هایی را که در اولین هفتۀ آقای ترمپ در قصر سفید در سطح بین المللی به وجود آمد، رفع کند.

گرچه خانم مرکل با آقای ترمپ تماس تیلفونی داشته است، اما برای اولین بار قرار است روز سه شنبه با وی به صورت مستقیم ملاقات کند و به گفتۀ سِلکی تیمپل، کار شناس سیاسی در شورای روابط خارجی آلمان، خانم مرکل فرصت خواهد داشت تا از رئیس جمهور جدید امریکا، شناخت بیشتر پیدا کند.

به گفتۀ تمپل ، زمانی می توان از یک فرد شناخت بهتر داشت که وی را از نزدیک ببینید و برای خانم مرکل فرصتی مهیا شده تا با آقای ترمپ از نزدیک دیدار کند و وی را بهتر بشناسد، زیرا خانم مرکل افراد را با دقت نظارت می کند.

از حدود ۱۲ سال به این سو، خانم مرکل به حیث صدراعظم آلمان ایفای وظیفه کرده و در این جریان روابط خوب با جورج بوش و باراک اوباما، روسای جمهور پیشین ایالات متحده داشته است.

خانم مرکل در گذشته گفته بود که وی از تکتیک های سیاستمدارانی که بخواهند وی را به گونه ای عقب بزنند، متاثر نمی گردد.

به گفتۀ سِلکی تیمپل، کار شناس سیاسی در شورای روابط خارجی آلمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و شماری دیگر از رهبران چنین کار را کردند، اما خانم مرکل متاثر از اعمال آنان نگردید، زیرا وی "شخص بی نهایت با حوصله، دارای آرامش درونی و اعتماد به نفس است" که متاثر از چنین اعمال نمی گردد.

در پهلوی شناخت بهتر از آقای ترمپ، انتظار می رود که خانم مرکل در مورد توافق تجارتی چندین جانبه با ایالات محتده و حمایت آقای ترمپ از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز صحبت خواهد کرد.

در رابطه به تجارت بین المللی، خانم مرکل پنجشنبه گذشته در جریان سخنرانی اش در پارلمان آلمان گفت که سیاست حمایت از تولیدات داخلی و ملی گرایی در برخی از کشور های جهان در حال افزایش است، اما اروپا هرگز در انزوا قرار نخواهد گرفت و خود را از توافقات تجارتی بیرون نخواهد کرد.

به نظر می رسد که اشارۀ خانم مرکل به اظهارات آقای ترمپ در مورد توافق چندین جانبۀ تجارتی موسوم به TTPباشد. این توافق تجارتی که در دروۀ ریاست جمهور آقای اوباما نهایی گردید، آقای ترمپ در اولین روز های کاری اش به حیث رئیس جمهور ایالات متحده طی فرمان اجرایی آنرا را متوقف کرد. در عوض آقای ترمپ گفت که با هر یک از کشور ها به صورت جداگانه توافق تجارتی خواهد کرد.

در این سفر، یک هیات تجارتی نیز خانم مرکل را همرایی می کند که شامل روسای شرکت های BMW و Siemens می گردد، دو شرکتی که حدود ۱۲۰ هزار کارگر را در ایالات متحده استخدام کرده است.

در پهلوی اختلاف روی مسایل تجارتی، اختلافات دیگر نیز میان رهبران دو کشور موجود است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، آقای ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش تصمیم خانم مرکل را مبنی بر پذیرش صد ها هزار پناهجو را در آلمان مورد انتقاد قرار داد و آنرا "فاجعه" عنوان کرد. آقای ترمپ به گونه ای مخالف پذیرش مهاجرین و پناهجویان است. روی همین دلیل، در اولین روز های کاری اش به حیث رئیس جمهور امریکا، طی فرمان اجرایی خواهان ممنوعیت موقت شهروندان شماری از کشور های با اکثریت مسلمان شد.

علاوه بر آن، در گذشته، آقای ترمپ کشور های عضو ناتو را به صورت علنی مورد انتقاد قرار داده و گفته است که که ناتو "منسوخ" است و از دول عضو این سازمان خواست تا حد اقل دو در صد بودجه خود را صرف مصرف امور دفاعی کنند.

با وجود اظهارات آقای ترمپ در مورد دول عضو ناتو، مایک پنس، معاون رئیس جمهور امریکا، ماه گذشته در مونیخ آلمان به اعضای ناتو اطمینان داد که تعهد ایالات متحده در برابر متحدین اروپایی تزلزل نا پذیر است.

XS
SM
MD
LG