لینک های دسترسی

Breaking News

سروی: کلنتن و ترمپ هنوز هم پیشتاز اند


قرار است کاندیدان نهایی احزاب ماه جولای مشخص شوند.
قرار است کاندیدان نهایی احزاب ماه جولای مشخص شوند.

سروی تازۀ سیاسی در ایالات متحدۀ امریکا نشان می دهد که بیشتر رای دهنده‌گان جمهوریخواه از دونالد ترمپ و بیشتر امریکایی های دموکرات از هیلری کلنتن حمایت می کنند، هرچند حمایت از برنی سندرز نامزد دیگر دموکرات نیز در حال افزایش است.

نتایج نظرپرسی شبکۀ خبری ان بی سی نشان می دهد که ۴۸ درصد جمهوریخواهان از دونالد ترمپ، ۲۷ درصد رای دهنده‌گان جمهوریخواه از تد کروز و ۱۸ درصد آنان از جان کیسک حمایت می کنند.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا

کاندیدان دموکرات و جمهوریخواه چگونه به عنوان نامزد نهایی حزب انتخاب می شوند؟

دموکراتها:

برای به دست آوردن نامزدی حزب، نامزد دموکرات به حمایت ۲۳۸۳ نماینده ایالتی حزب نیاز دارد.

نماینده‌گان هیلری کلنتن تا ۱۱ می: ۲۲۳۹

نماینده‌گان برنی سندرز تا ۱۱ می: ۱۴۶۹

مجموع نماینده‌گان ایالات هایی که تا کنون در آن انتخابات مقدماتی برگزار نشده است: ۱۰۵۷

جمهوریخواهان:

برای به دست آوردن نامزدی حزب، نامزد جمهوریخواه به حمایت ۱۲۳۷ نماینده ایالتی حزب نیاز دارد.

نماینده‌گان دونالد ترمپ تا ۱۱ می: ۱۱۳۵

نماینده‌گان تد کروز تا ۱۱ می: ۵۶۵ (پس از شکست در اندیانا، کروز از کارزار انتخاباتی کنار رفت.)

نماینده‌گان جان کیسک تا ۱۱ می : ۱۵۳ (پس از انتخابات در اندیانا از کارزار انتخاباتی کنار رفت.)

مجموع نماینده‌گان ایالات هایی که تا کنون در آن انتخابات مقدماتی برگزار نشده است: ۴۳۸

هفتم جون (در کالیفورنیا، مونتانا، نیوجرسی، نیومکسیکو، دکوتای شمالی و دکوتای جنوبی) روز عمدۀ دیگر در انتخابات میان حزبی جمهوریخواهان و دموکرات ها می باشد.

هرچند آقای ترمپ فاصلۀ چندانی با کسب نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه ندارد، با اینحال روشن نیست که آیا خواهد توانست حمایت شمار کافی نماینده‌گان – ۱۲۳۷ نماینده- حزبی را کسب کند یا خیر. قرار است کاندید نهایی جمهوریخواهان پس از جلسۀ نامزدی حزب جمهوریخواه در ماه جولای سال روان اعلام شود.

نظرپرسی ان بی سی که توسط شرکت "مانکی سروی" انجام شده است نشاندهندۀ حمایت ۴۹ درصدی رای دهنده‌گان دموکرات از هیلری کلنتن و ۴۳ درصد دیگر دموکراتها از برنی سندرز می باشد.

برنی سندرز سوسیال دموکرات که مبارزات انتخاباتی خود را با حمله بر نابرابری معاش زنان و مردان متمرکز ساخته است، شنبه گذشته توانست به ساده‌گی در سه ایالات در برابر کلنتن، رقیب دموکرات اش پیروز شود.

بر اساس سروی ها، دونالد ترمپ با آنکه در میان جمهوریخواهان پیشتاز است، اما دو سوم امریکایی‌ها او را به عنوان کاندید نامطلوب می نگرند. برخی رای دهنده‌گان امریکایی کلنتن و کروز را نیز محبوب نمی پندارند، اما عدم محبوبیت آنان به اندازۀ ترمپ نیست. سندرز و کیسک از دید بیشتر امریکایی ها مثبت و محبوب ارزیابی شده اند.

سروی های سیاسی در ایالات متحده همواره نشان داده است که در صورت رقابت کلنتن و ترمپ در انتخابات نهایی، کلنتن پیروز خواهد شد. این امر مایۀ نگرانی اکثر سیاستمداران جمهوریخواه شده است.

به همین سان در مقایسه میان ترمپ و سندرز، بیشتر رای دهنده‌گان امریکایی از سندرز ابراز حمایت کرده اند. اکثر رای دهنده‌گان امریکایی که در این نظرپرسی ها شرکت کرده اند، جان کیسک را در مقایسه با کلنتن و سندرز ترجیح داده اند.

اما مشکل کیسک این است که وی حمایت کمترین تعداد نماینده‌‎‌گان جمهوریخواه را دارد تا بتواند به صفت کاندید نهایی آن حزب در انتخابات شرکت کند. اکنون کیسک امیدوار است که ترمپ و کروز هر دو نتوانند حمایت شمار کافی نماینده‌گان جمهوریخواه را کسب کنند تا باشد که رایگیری برای تعیین کاندید جمهوریخواه به دور دوم و فراتر از آن کشانده شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG