لینک های دسترسی

Breaking News

دونالدترمپ ۴۵ مین رئیس جمهور امریکا انتخاب شد


دونالدترمپ، رئیس جمهوری آیندۀ ایالات متحده
دونالدترمپ، رئیس جمهوری آیندۀ ایالات متحده

انتخابات ایالات متحده با پیروزی چشمگیر دونالدترمپ جمهوریخواه به پایان رسید و آقای ترمپ پس از یک سفر پر فراز و نشیب طویل انتخاباتی رقیب دموکرات خود را شکست داد.

آقای ترمپ با کسب رای ۲۸۸ نمایندۀ انتخاباتی به حیث رئیس جمهور آیندۀ ایالات متحده انتخاب شد.

این انتخابات همانگونه که در جریان مبارزات و مناظرات انتخاباتی بی پیشینه بود، نتایج آن نیز به باور کارشناسان و مفسرین انتخاباتی و سیاسی امریکا دور از انتظار بود.

آقای ترمپ توانست پس از یک رقابت تنگاتنگ در ایالت های کلیدی و متحول ایالات متحده، از خانم کلنتن رقیب انتخاباتی دموکرات خود پیشی جوید.

ستاد انتخاباتی آقای ترمپ در ایالت های کنتکی، اندیانا، ورجینیای غربی، الاباما، اوکلاهوما، تینیسی، مسیسیپی، کارولینای شمالی و جنوبی، کنزاس، دیکودای شمالی و جنوبی، تکزاس، ارکنزاس، وایومنگ، نبراسکا، لوزیانا، مونتانا، اوهایو، آیووا، جورجیا و ... به گونۀ چشمگیری پیروز شد و به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده برگزیده شد.

جمعی از طرفداران دونالدترمپ
جمعی از طرفداران دونالدترمپ

هیلری کلنتن دموکرات در جریان انتخابات روز سه شنبه نتوانست در ایالت های کلیدی مانند اوهایو که در دو دور انتخاباتی آقای اوباما به دموکرات ها رای داده بودند، پیروز شود.

خانم کلنتن توانست در ورمونت، الینویس، نیوجرسی، مسیچوسیتس، رود آیلند، مریلند، دیل ویر، واشنگتن دی سی، نیویارک، کنیتیکت، کلورادو و ... پیروز شود اما شمار نمایندگان انتخاباتی این ایالت ها برای رسیدن خانم کلنتن به قصرسفید کافی نبود.

کارشناسان سیاسی طرفدار آقای ترمپ می گویند که حضور بی سابقۀ مردم به نفع آقای ترمپ "نشان داد که آنان از سیستم ورشکسته واشنگتن خسته شده و خواهان یک تغییر و حکومت مردمی می باشند."

دموکرات ها در ایالت های انتخابات را باختند که در بیش از دو دهه جمهوریخواهان در آنجا به پیروزی نرسیده بودند.

قرار است به تاریخ پنجم جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی، کانگرس امریکا نتایج انتخابات را تایید کند و دونالدترمپ جمهوریخواه و مایک پنیس، معاون رئیس جمهور به تاریخ ۲۰ جنوری حلف وفاداری را ادا کنند.

جو پوتیستا لحظاتی قبل اعلام کرد که هیلری کلنتن به هواخواهنش سخنزانی نمی کند.
جو پوتیستا لحظاتی قبل اعلام کرد که هیلری کلنتن به هواخواهنش سخنزانی نمی کند.

هیلری کلنتن پس از پیروزی رقیب جمهوریخواهش در انتخابات، در برابر هواخواهنش سخنرانی نکرد.

این درحالیست که در بسیاری محلات که هواداران خانم کلنتن تجمع کرده بودند، همۀ آنان نگران و ناراضی از نتایج انتخابات به نظر می رسیدند.

جان پودیستا، رئیس ستاد انتخاباتی خانم کلنتن حوالی ساعت ۲ شب به وقت شرق ایالات متحده در نیویارک در جمع کثیری از هواخواهان هیلری کلنتن حضور یافته و گفت "از تمام تلاش های هیلری سپاسگزاری کرده و بدون شک که هرآنچه در توان داشت انجام داد."

اما رئیس پیشین ستاد انتخاباتی اقای ترمپ این اقدام خانم کلنتن را به باد انتقاد گرفته گفت که به عنوان رهبر دموکرات ها و رقیب انتخاباتی دونالدترمپ "باید سخنرانی کرده و می گفت که همه ملت امریکا یک رئیس جمهور دارند."

دونالدترمپ در دوره های مختلف زندگی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:03 0:00

رئیس پیشین ستاد انتخاباتی آقای ترمپ گفت تا دیروز همه سخن از این می راندند که آقای ترمپ مشروعیت انتخابات و نتایج آن را زیر سوال می برد اما "کجاست امروز هیلری که شکست خود را بپذیرد."

جمع کثیری از هواخواهان دونالدترمپ در نیویارک در نزدیکی ترمپ تاور جمع شده اند و انتظار برده می شود آقای ترمپ به هواخواهانش سخنرانی کند.

قابل یادآوری است که در انتخابات روز سه شنبه رای دهندگان برعلاوۀ انتخاب رئیس جمهور، برای نامزدان مجلس نمایندگان و سنا نیز رای دادند که در آن یکبار دیگر جمهوریخواهان کنترول مجلس نمایندگان را در دست گرفتند.

XS
SM
MD
LG