لینک های دسترسی

Breaking News

دونالدترمپ با رئیس جمهور غنی صحبت تلیفونی کرد


دونالدترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده روز جمعه با محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از طریق تلیفون صحبت کرده است.

آژانس رویترز به نقل از اعلامیۀ تیم انتقال ترمپ می نگارد که دو طرف "در مورد تهدیدات عمیق دهشت افگنی که هر دو کشور با آن مواجه است بحث کرده و تعهد کردند باهمدیگر از نزدیک برای مبارزه با این تهدیدات در حال رشد، بیشتر کار کنند."

در همین حال، بر اساس خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری افغانستان، آقای غنی در این صحبت تیلفونی گفته است، رابطه میان افغانستان و ایالات متحده امریکا بر مبنای منافع مشترک استراتژیک دو ملت استوار است.

آقای غنی ابراز امیدواری کرده است که روابط دو کشور در دوران آقای ترمپ بیشتر از پیش تقویت و توسعه یابد.

از سوی دیگر، مسألۀ امنیت نیز در گفتگوی رهبران دو کشور صحبت شده است. رئیس جمهور افغانستان حمایت نزدیک به ده هزار قوای امریکایی و نیروهای اعضای ناتو و کمک‌های مالی و تخنیکی آنان را، برای توانمندی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حیاتی خوانده است.

رئیس جمهور منتخب امریکا نیز تأکید کرده است که ایالات متحده امریکا همچنان در دوره ریاست جمهوری وی در کنار دولت و مردم افغانستان خواهد بود.

آقای ترمپ وعده سپرده است، در صورتی که افغانستان نیاز به همکاری بیشتر امنیتی داشته باشد، ادارۀ وی بعد از ارزیابی ضرورت‌ها، به تأمین حمایت بیشتر امنیتی توجه خواهد کرد.

سران دو کشور بر مبارزۀ مشترک در برابر تروریزم، تأکید کرده و گفته اند که مشارکت و همکاری منطقوی بیشتر در بخش مبارزه با تروریزم و افراط گرایی، گسترش یابد.

رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا از همتای افغانش دعوت کرده است که برای بحث بیشتر روی مسایل دو جانبه به آن کشور سفر کند که آقای غنی این دعوت را پذیرفته است.

در مقابل رئیس جمهور افغانستان به آقای ترمپ دعوت مشابه داده است و رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا گفته است، از نیروهای کشورش در افغانستان دیدن خواهد کرد و در اولین فرصت به افغانستان سفری خواهد داشت.

از جانب دیگر، طی یک تماس بحث برانگیز، رئیس جمهور منتخب امریکا روز جمعه با شکستاندن پالیسی ۳۷ سالۀ ایالات متحده در برابر تایوان صحبتی تلیفونی با رئیس جمهور آن کشور داشته است.

ایالات متحده، تایوان را به رسمیت نمی شناسد و سفارت و روابط دیپلوماتیک با آن کشور ندارد. این صحبت تیلفونی آقای ترمپ انتقادات چین را برانگیخته و باعث شده مقامات آن کشور در این رابطه با قصر سفید صحبت کنند.

رسانه های امریکایی گزارش می دهند که آقای ترمپ در صفحۀ تویتر خود نگاشته است "رئیس جمهور تایوان به وی زنگ زده است."

اما مبصرین سیاسی از این اقدام رئیس جمهور منتخب امریکا انتقاد کرده گفته اند که این صحبت آقای ترمپ با رئیس جمهور تایوان، روابط میان امریکا و چین را خدشه دار خواهد ساخت.

چین که عضو برجسته و دایمی شورای امنیت ملل متحد است، تایوان را جز قلمرو خود می داند.

در اعلامیۀ تیم انتقال آقای ترمپ آمده است که رئیس جمهور منتخب، برعلاوه روز جمعه با یک سلسله رهبران جهان صحبت های داشته است که لی هیسی لوونگ، صدراعظم سنگاپور نیز شامل آن است.

در اعلامیه تیم انتقال آقای ترمپ نگاشته شده است که رئیس جمهور منتخب که در مورد تاریخ درازمدت اقتصادی، سیاسی و روابط امنیتی میان ایالات متحده و سنگاپور بحث کرده اند.

اما رویترز به نقل از مشاور ویژۀ رئیس جمهور فلیپین گزارش می دهد که دونالدترمپ در تماس تلیفونی که با رودریگو دوتریتی داشته او را در سال آینده به قصرسفید دعوت کرده است.

مشاور ویژۀ آقای دوتریتی صحبت تلیفونی میان دو رهبر را "بسیار جذاب" توصیف کرده است.

در اعلامیۀ تیم انتقال آقای ترمپ از دعوت رئیس جمهور فلیپین به امریکا تذکر نرفته اما اذعان یافته است که دو طرف توافق کرده اند روی منافع و نگرانی های مشترک دو کشور از نزدیک کار کنند.

رئیس جمهور فلیپین در ماه گذشته با اظهارات تند علیه بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده، مکرراً به قطع روابط دفاعی چند دهه یی با امریکا تهدید کرد.

XS
SM
MD
LG